2012-01-04

Barcelona´s kampsång



Fotbollslag håller sig med kampsånger. De flesta patetiska, speciellt om man lyssnar till texten. Ett stort undantag är Liverpools "You are never walk alone". Sjungs inte bara på plan utan vid begravningar, bröllop, fester etc. Låten har dessutom en spännande tillkomsthistoria. Här. Ett annat lag med bra "kampsång" är Real Madrid. Där får Pavarotti dra på med "Nessun Dorma" - på högsta volym - vid extraordinära händelser. Magnifikt. Här. Vad den har att göra med fotboll är inte helt lätt att förstå. Utom vad gäller de sista orden. Så här lyder texten:

Ingen ska sova! Ingen ska sova! Också du prinsessa i ditt kalla rum, ser på stjärnorna som darrar av hopp och kärlek. Men min hemlighet är gömd i dig, mitt namn ska ingen veta! Nej, nej, mot dina läppar ska jag säga det när ljuset bryter fram. Och min kyss ska upplösa tystnaden som gör dig min ....  (SÅ KÖREN: Ingen  ska veta hans namn och vi, ack, ska dö, dö) ... Vik hädan natt, Stjärnor gå ned! Stjärnor gå ned! Vid gryningen segrar jag. Segrar jag! Segrar jag.

Ganska bra exempel på att fotboll kan göra en tokig om man säger logiken i högsätet. Folk gillar hur han sjunger och bryr sig bara om slutet: Vid gryningen segrar jag! Segrar jag! Segrar jag!

Texten till Barcelonas kampsång då? Så här lyder den:

Hela plan är en snäcka, vi är det heliga blågröna folket. Spelar ingen roll varifrån vi kommer. Söder eller norrifrån. Nu är vi alla enade, alla samman. Flaggan gör oss till bröder. Den fladdrar blågrön i vinden, ett stridsrop. Vårt namn känner alla till. Barca, Barca, Barca. Spelare, supporters, tillsammans är vi starka. Under många år har kämpat, gjort många mål, och det har bevisats att ingen kan slå oss. Flaggan gör oss till bröder. Den fladdrar blågrön i vinden, ett stridsrop. Vårt namn känner alla till. Barca, Barca, Barca.  


Sången skrevs 1974. Franco dog 1975. Rytmen och det faktum att man kunde klappa händerna medan man sjöng gjorde den populär. Sång och musik har separatisktiska undertoner. Katalonien vill bryta sig loss från Spanien och fotbollslaget är en symbol för denna frihetssträvan. Det är inte den första sång Barcelona haft. Här finns de övriga för den som vill höra dom.





Inga kommentarer: