2011-10-21

Är du förnuftig?


..."Vilket förunderligt och osäkert redskap det mänskliga förnuftet är. Det falska ligger så nära det sanna att en klok människa ska akta sig för att ge sig in på ett område med så farliga djup. Sanning och lögn har samma ansikte, likadan hållning, smak och gång. Vi betraktar dom med samma öga. Vi älskar att trassla in oss i något tomt och fåfängligt, som står i samklang med vår natur.

Det finns ingenting vi människor är så inriktade på som att få våra egna åsikter att tränga igenom. Inget är så utbrett som oförnuftet. Jag har aldrig sett något mera uppenbart monstruöst och mirakulöst än mig själv här i världen. Ju mer jag lär känna mig själv, dessto mer förbluffas jag över min formlöshet och dessto mindre förstår jag mig själv. Tänk om det är så att det sannaste inte alltid är det som passar människan, så vild som hon är till sin läggning? Det finns inget så smidigt och oberäknerligt som vårt förstånd", sade Michel de Montaigne.

Inga kommentarer: