2011-10-18

Greker, skatter, EU och nationella stereotyper

Läser gärna Richard Swartz. Hans senaste krönika handlar om konsten att inte betala skatt. Så här skriver han:

... Att vi i Sverige numera lämnar ifrån oss nära hälften av våra inkomster till staten utan att nämnvärt knota innebär en mental revolution som inte har stort mer än ett halvt sekel på nacken. Det är samtidigt ett högt betyg åt vår demokrati eftersom det moderna samhällets grundbult är no taxation without representation. Många sådana stater finns inte i världen. Inte ens i Europa. I Öst- eller Sydeuropa betalas ofta inga skatter alls. Eller bara sporadiskt och godtyckligt, nästan alltid till småinkomsttagarnas nackdel. Många av mina vänner i Östeuropa har tjugo år efter kommunismens fall fortfarande aldrig sett en skattsedel" ...

Så är det.

En annan skribent jag gärna läser är Jens Liljestrand. Det efter att ha läst hans bok om Wilhelm Moberg, Mobergland. Liljestrand skriver här om Arja Sajonmaas memoarer, men polemiserar mot Swartz som hävdar att den grekiska ekonomin är omöjlig reformera, eftersom den mer liknar ett skråväsen än en modern marknadsekonomi, ”bygger på egoism snarare än solidaritet”. EU kommer att bli blåsta på sina miljarder i stödpaket.

Ingen, menar Liljestrand, skulle på ett liknande sätt offentligt våga skylla konflikten i Israel på den judiska eller arabiska ”naturen”, svältkatastroferna i Somalia på den afrikanska ”mentaliteten”. Men det grekiska kaoset är legitimt att förklara med själva karaktären hos invånarna. Tänkvärt, men jag håller med Swartz. För Liljestrand har fel.

Swartz skriver att ... "bara sällan förfogar staten över en apparat som kan fastställa och sedan driva in skatter. En ordentlig registrering av skattskyldiga saknas ungefär som det inte finns några fullständiga fastighetsregister. Det senare gör det ibland omöjligt att veta vem som äger vad, knappast till fogdens fördel..."

För övrigt torpederar Sajonmaas memorarer en gång för alla allt skvaller som under årtiondena skvalpat kring henne. "Alla" visste att hon varit Theodorakis älskarinna. Det visar sig nu inte vara annat än lögn och förbannad dikt. Eller som vanligt med andra ord. En del har gjort sig skitviktiga genom att påstå att de visste mer än Sajonmaa själv.

Folkdomstolar ...

Inga kommentarer: