2011-12-28

Vägen tillbaka

När man ger sig in i en krigszon utsätter man sig för risker. P g a pengar kan man bli grundlurad av de som guidar en; tillfångatagen av endera sidan i ofta kaotiska politiska förhållanden; fängslad; skadad av minor,  nedskjuten i strid eller ställd inför rätta. Vid ett tillfälle uppmanade mig en högre statstjänsteman att lämna ifrån mig passet innan jag gav mig in. Detta för att identiteten inte skulle kunna fastställas om olyckan var framme.

Så sakliga kan dom vara. Så det virvlar av minnen och funderingar när jag följt rapporteringen kring de två svenska journalister som nu sitter fängslade i Etiopien. Det bästa som hittills skrivits om dom är detta i DN. Så många och avgrundsdjupa är fallgroparna längs den väg de valt. De hade otur. Nu är det bara att hoppas på det bästa för deras skull.

Inga kommentarer: