2011-12-27

Sista brevet hem

Idag har USA lämnat Irak. 505 baser har överlämnats till Iraks regering. De flesta står tomma. Många har omvandlats till hotell av företagssamma irakier. Som här, Basra Gateway Hotel. Fram till 28 maj 2010 uppgav amerikanska militärmyndigheter att 4 404 amerikaner stupat och 31 827 sårats. Enligt Wikileaks ska totalt 109 032 människor dödats, varav 66 081 civila. Enligt Lancet är siffran mellan 601 000 - 650 000 civila. Ingen vet. I debatten om siffror försvinner de som dödats.

Innan man begav sig till Irak fick alla skriva ett sista brev hem. Ställt till vem man ville. Kort eller långt. Ilsket eller kärleksfullt. Breven överlämnades till personen ifråga först efter dödsfall. I min ägo finns ett 30-tal kopior av sådana brev. Enbart skrivna av amerikaner. Det finns brev av irakier, men jag har tyvärr inte kopior. Här en översättning av ett avskedsbrev. Det har publicerats i USA. 

Kära Kristie,
jag älskar dig och Zoe av hela mitt hjärta. Hon är en underbar liten baby. Jag fick idag ditt brev och det gjorde mig glad och fick mig att se framåt. Jag har velat ha dig sen jag närmare lärde känna dig och förstod vilken underbar människa du är. Och för att svara på din fråga. Ja, jag vill ha dig och Zoe mer än någonting annat i världen. Jag struntar i om Zoe inte är min. Det enda som betyder något är att jag älskar henne, vill fostra och skydda henne.


Här finns en webbsida över Slocum. Alla stupade har en sådan dit man kan skicka en hälsning. Som du ser om du går in på den har många gjort det. Han dödades 22 år gammal utanför Nasiriyah när iranska soldater gav sken att först ge upp för att sen öppna eld.



Inga kommentarer: