2011-12-13

Mer om sånt ingen fattar

– Om man lägger ihop alla resultaten som presenterades i dag och räknar lite grovt är det kanske en chans på tusen att det vi ser beror på slumpen. Men vi kräver en chans på miljonen för att känna oss säkra, säger Christophe Clement.

Visst är det skoj läsa om sånt man inte fattar. Universums expension i 100 miljarder år och sånt här. En lek med våra skallar - i alla fall min trånga. Det handlar ju bara om algoritmer och matematik. Det betyder inte att jag struntar i det eller inte tror på resultatet av forskarnas vedermöder.

Nej, de ger upphov till underliga tankar. Och det vet jag varför. Ingen sade det bättre än Charles Darwin: ..."vi människor är utrustade med däggdjurshjärnor och det lönar sig därför lika lite för oss att grubbla över de yttersta frågorna som för en hund att grubbla över Isaac Newtons lagar" ...

Det är därför jag lutar mer åt att jag är irrationell snarare än rationell. Som en av mina husgudar Michel de Montaigne sade: ... Det är synd att visheten förbjuder en att vara nöjd och stolt över sig själv och alltid skickar iväg en missnöjd och osäker, medan halsstarrigheten och tanklösheten fyller sina värdar med glädje och självsäkerhet" ... Hoppla! Vi lever! Sen återstår bara frågan hur ...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Dessvärre har du missuppfattat. Det handlar inte om matematik och algoritmer i justt detta fall; LHC är ett hands-on experiment.

Anonym sa...

Hellre då "Mer om sånt ett fåtal fattar", det är klart att det är svårt att visualisera, eller jämföra med ngt i ens egna erfarenehtsbank, det är det för alla. Fast på ett intellektuellt plan går det att förstå, likaså att förklara på ett förneklat sätt, men så är det ju med allting. Allting går inte att förstå i detalj, och inget är obegripligt när det förenklas...

Anonym sa...

Inte alls främmande för att jag missförstått. Visst vet jag att det rör sig om ett experiment, men i min enfald trodde jag att man räknade på resultaten? Sak samma ... Min poäng är just det som påpekas. Fattar lika lite detta som Nobelpriset till de som påpekar att universum expanderar. Men visst är det skoj läsa om. Kan t o m tänka mig läsa en bok om saken.