2011-12-08

Polis till salu

Kungens vän Anders Lettström gör nu det lilla han kan för att rentvå honom och efterlyser desperat något som inte finns: journalistisk integritet. Det finns i alla fall inte i kvällspressen. Jag tror inte det kommer att bli någon seriös debatt om Lettströms inlägg. Varför?

Kvällstidningsjournalister - även andra - lever i symbios med kriminella. Det framgår med all önskvärd tydlighet av Lettströms egen artikel. Och inte bara med dom utan även med en del poliser. Ett antal jobbar åt kvällstidningarna och får betalt för att snabbt leverera vad det nu gäller. Oftast material i samband med förundersökningar.

..."För någon månad sedan skickade någon ett usb-minne innehållande lagrad information, troligtvis från en journalists dator, till mig via posten. Jag kontaktade polisen och överlämnade materialet. Två timmar (!) senare ringde en journalist från Expressen och ville att jag skulle kommentera att jag givit materialet till polisen. Hur visste han allt detta? ”Vi har mycket goda källor hos polisen”, förklarade reportern ...

Den journalistik Lettström korrekt skildrar handlar varken om att ge bakgrund eller sammanhang utan enbart om att tjäna pengar. Och för att göra det åberopar medierna helt korrekt källskydd och meddelarfrihet. Och hänger ut Lettström. Så går det till här i världen.

Inga kommentarer: