2011-11-07

M: Det finns inga fattiga människor i Sverige

Här finns en bra beskrivning av hur moderata riksdagsrepresentanter ser på utslagna. Läs och lär:

... Så kliver de på. Det är Isabella Jernbeck och Mats Gerdau från socialutskottet och så en politisk sekreterare. Jag börjar med att berätta att det finns en klar överrepresentation av fattiga människor bland de som fastnar i ett tungt beroende och hinner säkert hålla på i två och en halv sekund innan Isabella bryter in.

”Fattigdom förknippar jag med Afrika”.
”Har du prövat hur det är att leva på socialbidrag under lång tid? Har du prövat att gå runt på 5–6 000 kr i månaden?” frågar jag.
”Ja men herregud', säger Isabella, ’på de inkomstnivåerna är det ju ingen som ligger under någon längre tid.” […]
”Jag har en bild av att våra medlemmar går på socialbidrag år efter år. Och att inkomstnivåerna inte blir högre när de får ett sjukbidrag eller pensioneras.” säger jag.
”Det finns inga fattiga människor i Sverige tycker jag”, avslutar Isabella.

Inga kommentarer: