2011-11-04

Inte ett ont ord om Zlatan

Detaljerna är typiska. Man kan nästan läsa vilken fotbollsbiografi som helst och hitta förebrående skildringar av tränare och lagledare. Det gemensamma är att de inte ger spelaren / författaren den bekräftelse de behöver. Ta Beckham och Fergusson som exempel. Eller Bojan och Pep för att ta en annan spelare från Barcelona. Eller Henry. Nu skildras samma sak i Zlatan bok.

Messi blir lite av Svarte Petter. Det var när han ville gå mer in mot centrum som Zlatan hamnade i positioner han inte ville ha och sattes på bänken. Säga vad man vill om Zlatan, men att Messi gick i första hand är inte svårt att förstå.

Att Zlatans bok väckt uppmärksamhet i Spanien är en sanning med modifikation. Bråk mellan spelare och mellan spelare och tränare är inget nytt. Alla spelare är specilabegåvningar, var och en med sin egen historia. De kan vara hur skickliga som helst på plan men vara hur borta som helst utanför. Läs Erik Nivas bok, Liven längs linjen, om några av de största stjärnorna och deras personligheter.

Och kvällstidningarnas skriverier om att Zlatans bok slagit ner som en "bomb" i fotbollsvärlden är roande. I så fall är fotbollsvärlden jäkligt liten. I England skriver man t ex ingenting. Där är det Fergussons 25-årsjubileum som gäller. Och i Norge, där Zlatans bok ges ut, är det Drillo som toppar fotbollsreferaten.

Vad gäller Spanien och Zlatan är det bara att gå in på de stora spanska tidningarna och sen låta Google översätta artiklarna till svenska. De skriver samma sak som svenska tidningar, inget mer eller mindre. Det är Real Madrids fans som nu gillar Zlatan. När han var i Barcelona gjorde de vad de kunde för att sprida ryktet att Zlatan var bög.

Zlatan hotade också tydligen slå Pep på käften. ... "Om Zlatan inte fick lämna Barcelona skulle han vänta tills både han och Josep Guardiola befann sig framför journalister och sedan slå sin tränare framför dessa ...." Zlatan har sen uttalat sig nedsättande om Barcelonas katalanska profil. I England hör sånt till ordningen för dagen spelare emellan. Då kallas påhoppen för rasism och utreds.

Ang svenska landslaget och turerna där bjuder Zlatan på sin humoristiska sida. Det gäller festkvällen i Göteborg 2006, som slutade med att Zlatan skickades hem från landslaget: "Jag borde ha fixat mer klass på den där skandalen när jag ändå blev utslängd. Jag borde ha slagit sönder en bar och kraschat en bil i fontänen där uppe på Avenyn och vinglat hem i kallingarna. Det hade varit mer en skandal på min nivå. Det här var trams."

Avslutningsvis. Ang vem av alla fotbollsegon som är herre på täppan. "I Arsenal förstår ni, där gör vi så här. Det är faktiskt så man ska göra. För i Arsenal vet man sånt", skriver Zlatan i boken om Ljungberg, och fortsätter: "Den stilen ungefär. Jag ruttnade på det. Jag har ont i ryggen. Ojojoj. Jag kan inte åka i den vanliga bussen, jag måste ha en egen. Jag måste ha det och det. Vem fan var han och komma och köra överklass med oss?" frågar Zlatan.

Kanske så Zlatan själv upplevdes i Barcelona? Som överklass. "Jag måste ha det och det ... Vem fan är han som kommer och kör överklass med Pep?"

Inga kommentarer: