2009-08-31

Tranor


Dagarna är tranornas. Tabellen visar deras flyghöjd vårtid. Men vad gör det, de sträcker ungefär lika långt och på samma höjd nu. Flocken följdes av ett flygplan. Tranorna började skruva sig upp vid Vombsjön i Skåne vid 11-tiden och landade vid 14-tiden i Småland. Tre timmar och femton mil senare. Det är in- och utgångshöjderna för termikkretsarna som är intressanta och glidflykten mellen termikbubblorna.

2009-08-30

Bilbränder och misshandel


Flera grannar har råkat illa ut. Deras bilar har bränts, några har misshandlats då de försökt gripa in. "Utvecklingen" är svårstoppad. Det här har pågått i åratal. 1990 fanns tre bostadsområden i Sverige som betecknades som "utanförskapsområden". Vilket ord. "Getto" vore lättare. 2002 fanns det i alla fall 128 stycken och 2006 hade dom ökat till 156. Idag då? Ja, nu finns "utanförskapsområden" i samtliga län i hela Sverige med undantag för Jämtland och Gotland. Kriminaliteten kommer som ett brev på posten. Varför? Jo, i dessa områden har bara 50% i åldrarna 20–64 år jobb jämfört med 80% i övriga landet. Och bara 60% röstade i kommunalvalet 2006, jämfört med 80% i övriga landet. Och bara 60% av niondeklassarna klarade grundskolans utbildningsmål jämfört med 76% i övriga landet. Och bara 53% av invånarna i åldrarna 20–64 år tjänade mer än 127 000 kronor jämfört med 80% i övriga landet. Hur många som helt saknade inkomst och levde på bidrag? Vet inte. Men sammanlagt bor idag omkring 495 000 män, kvinnor och barn i dessa "utanförskapsområden". Vilken soppa kokas inte med dessa ingredienser? Under större delen av perioden satt SAP vid makten. Och svensk integrationsminister 2000–2002, svensk demokrati- och integrationsminister 2002–2003 och svensk demokrati-, integrations- och jämställdhetsminister 2003–2004 var ingen mindre än Mona Sahlin. Hur man än vrider och vänder på sig så har man rumpan bak ... Eller hur? Trovärdighet - vad betyder det ordet? Och vad har man rätt att förvänta sig av politiker? Förorternas folk tillhör inte precis den sortens väljare som partierna fjäskar för. Fyra av tio struntar helt i att rösta. Vad är det ordspråket säger? Som man sår får man skörda ...

Fredrik Sjöbergs "Russinkungen"


En egensinnigare person är Fredrik Sjöberg får man leta efter. Ett samtidsorginal i ordets bästa bemärkelse. Han är lite eljest, kan stå i veckor med sin fångsthåv och vänta på att en sällsynt blomfluga ska landa på en blomma inom räckhåll. Är den riktigt nära lutar han sig oändligt sakta ner över blomman och suger till slut in flugan i sitt glasrör. Dessutom har Sjöberg humor och en befriande självdistans. Både till sina flugor och sig själv. Och inte minst ett glupande konstintresse. I "Russinkungen" porträtterar han Gustav Eisen, ett numer bortglömt geni vars liv trotsar all beskrivning. Eisen kände bl a August Strindberg och lärde honom måla, brevväxade Darwin innan han förlorade allt han ägde i konkurser och den stora jordbävningen i Los Angeles mm. Fredrik Sjöberg varvar ett distanserat porträtt med självbiografiska inslag, det ena dråpligare än det andra. Periodvis ger boken skrattkramp! Det skulle förvåna om ingen gör en film baserad på Sjöbergs tre böcker - Flugfällan, Flykförsök och Russinkungen. Den skulle slå "Populärmusik från Vittula" med hästlängder. Så läs! Ni kommer inte att ångra er och mellan gapskratten blir ni spränglärda på kuppen. Och vill ni sen stifta bekantskap med blomflugor så finns numer Nationalnyckelns bok om dom utgiven.

2009-08-29

Fladdermöss


Nordisk fladdermus finns över hela landet, norra Öst- och Centraleuropa. Fantasieggande att tänka sig att den österut - bortöver Ryssland - når ända fram till Stilla havet! Med hjälp av en fladdermössdetektor kan man få höra hur den låter. Den talar nämligen "högfrekventiska", över 20 Mhz och dom ljuden hör vi inte. En bra detektor kostar kring 1500:-. Som en rockkonsert med någon kändis inkl resa. Skillnaden är bara den att fladdermöss oupphörligt förändrar ens upplevelse av höstkvällar på ett sätt som en rockstjärna aldrig kan göra.

2009-08-28

Dawkins hund har dött ...


Richard Dawkins har alltid haft svårt skilja på äpplen och päron. Inför marknadsföringen av sin senaste bok, "The Greatest Show on Earth", basunerar Dawkins nu att han vill ha sin bok spridd i islamska länder! Har han dödslängtan? Och sen fortsätter han med att säga att de som förnekar evolutionen ska jämställas med förintelse-förnekare! Vad var det Dawkins sade om Påven när han ville förbjuda kondomer? "Antingen är han knäpp eller så har han gått vilse i dimman". Av den här intervjun med Dawkins framgår att Dawkins inte alls är den känslomässiga muskelknutte han poserar som! Hans lilla hund har nämligen dött. Och då kan han inte längre ge någon intervju i sitt hem? Bara utanför. Så berättar han hur han ofta börjar gråta då han läser poesi. Högt. Visst. Jag förstår både att man kan älska sin hund, även om det är en knähund, och sin egen röst. Men finns det inte väsentligare saker att föra ut i en intervju än att han kan gråta över dikter? Eller är han lagom packad då han läser? Eller sätter poesi honom ur psykisk balans? Inte vet jag, för poesi är för det mesta fullständigt obegripligt för en annan - om det inte är typ Ferlin, Fröding, Taube hållit i pennan. Den som vill veta vad Dawkins nya bok handlar om? Lyssna på de tre podcasts som ingår i artikeln. Ska bli intressant läsa den .... han är bra som populärvetenskapare.

I skuggan av Darwin


Gwen Raverat växte upp i Cambridge i England. Hennes pappa var en av Charles Darwin söner. I sina memoarer "Så var det då" skildrar hon romantiskt sin skyddade överklassuppväxt i det sena 1800-talets Storbritanien. Bokens behållning är hennes skildring av släktens liv i Downe House där familjen Charles Darwin levde. Gwen minns Emma Darwin, Charles fru. Och besöken hos de "goda fattiga", som den feta, sjuka, sängliggande Betsy som varit familjens Darwins tvätterska och nu inhysts i en stuga bakom husets svinstior och stall. Golvet bestod av tegel, fönstret vette vägen. Gwen skräms också av ett kort besök i tjänarnas rum. De bodde i ett lågt, mörkt, litet vindsutrymme med brädgolv. Tre sängar för kusk, betjänt och "hovmästare". Inget mer eller mindre. Kan ingen skriva en bok om tjänstefolkets liv och leverne? Varför böcker om Charles Darwins alla hundar, femtiotre duvarter, trädgårdens alla blommor och buskar, men inget om tjänstefolket, barnflickorna, trädgårdsmästarna, snickarna, kokerskorna, tvätterskorna, guvernanterna?

Rolf Mellström


Läst Sven Barthels bok "Harstena", om livet i skärgården som det upplevdes åren 1932 - 33. Samtidigt som Hitler kom till makten och 1930-talskrisen drog in över Sverige. Bokens alla teckningar är gjorda av Rolf Mellström, Bruna Liljefors främste elev, som gjort denna havsbild. Klicka på bilden så förstoras den. Man känner både lukten av hav och den råa kylan i luften.

2009-08-27

Reinfeldt - ulv i fårakläder


Nu har vår nye arbetarledare, moderaten Reinfeldt, mannen som i retoriken älskar kollektivavtal och den svenska modellen, talat till våra hjärtan. Han som gillar att städa och har "Sagan om ringen" som favoritlitteratur. I sitt tal sade han, att han, som alla andra moderater, älskar fr a döda socialdemokrater. Som Erlander. Och att han nu vill bevara välfärdens kärna, våra daghem och äldreomsorg. Värna om de fattiga. Ge alla barn en chans. Det låter som ett utspel av en amerikansk politiker. Så berusande vulgärt att det ska få väljare att glömma all privatisering, all arbetslöshet. Här finns det på YouTube. Ett maktpolitiskt utspel, draperat i omsorg om offentlig välfärd. Om folk går på det? Vi får se. För när Reinfeldt talar låter det tyvärr inte så olikt s-regeringarna på nittiotalet, vilket säger en hel del om hur långt till höger mittpunkten i svensk politik har förflyttats. Det är ett tal riktat till den rapande, dästa, likgiltiga medelklassen som fått skattesänkningar, slopad förmögenhetsskatt, sänkt fastighetsskatt och som fullständigt skiter i samhällets olycksbarn. Nu ska denna medelklass få sig lite moral och honnörsord innanför västen. Det kostar ingenting. Skickligt. Medelklassen älskar såna beten. Och någon opposition att tala om finns inte. Mona Sahlin är en katastrof.

Bruno Liljefors realism


Man hyllar ofta realistiska romaner för den uppmärksamhet de ägnar åt att skildra vardagen. T ex Mobergs Utvandrarserie. Men mer än tvåhundra år före realismens genombrott i litteraturen fanns den redan i konsten, fr a den holländska. Kan det vara så att de största av 1800-talets realister - t ex Balzac och George Elliot - inspirerades av holländska 1600-talskonstnärer? Inte vet jag, men tanken föds då man tittar närmare på Bruno Liljefors porträtt av sin far (klicka på bilden). Och förresten. Vi kan gå ända tillbaks till grekisk, romersk, ja t o m egyptisk konst och skulptur för att möta vardagen. Realismen är den stora traditionen.

Bruno Liljefors


På Gustavianum i Uppsala pågår nu en utställning med fyrtiotvå tavlor och teckningar av Bruno Liljefors. De flesta naturligtvis mindre kända men väl värda att se. Klicka på havsmotivet så förstoras det.

Muslimska serier


Efter franska revolutionen och Napoleonkrigens kaos växte romantiken sakta fram som en reaktion på upplysningstidens förnuftstro och materialism. Med hänvisning till 1789 års revolution och dess revolutionära kaos satte romantikens ideologer istället känsla, intuition i centrum. Förnuftet vände man ryggen. Samma reaktion följde efter 1945. Kaoset fick folk vända sig inåt, bygga upp den egna familjen, skaffa sig egna barn, låta det "lilla" livet gå vidare med vänner och umgänge ... Charles Darwin hade sina funderingar kring känslors betydelse. Han skrev t o m en osannolikt stimulerande bok i ämnet, "The Expression of the Emotions in Man and Animals". Enligt Darwin håller vi oss med fem grundkänslor: ilska, rädsla, sorg, avsky (disgust) och glädje. Ur glädjen växte människans adelsmärke fram. "Vår främsta egenskap" skriver Darwin och syftar på "medkänsla". Var gränsen går mellan känslor och drifter (sömn, hunger, törst, andning, hjärta, sex etc) överlåter jag med varm hand åt andra att försöka reda ut. Men Charles Darwins tes var i alla fall att våra känslor naturligtvis bottnar i vårt djuriska förflutna och bara kan förstås utifrån en evolutionär ram. Jag vet inte om han har rätt eller fel, men tänker i alla fall på det när muslimska serietidningar nu utrustar sina hjältar / hjältinnor, romantikens allra högsta ideal, med 99 av Allahs 100 egenskaper. Bakom idén står en kuwaitisk psykolog som efter 11:e september vill ge muslimska barn bättre förebilder än terrorister. Typ Bamse. Sent omsider har islam fått sina motsvarigheter till Stålmannen, Läderlappsflickan, Fantomen, Diana, Tarzan och Jane ... Alla sagolika, arketypiska blandningar av djur och människor. Till det kommer sen deras stora kulturarv, t ex alla virvlande sagor i "Tusen och En Natt".


WebIslam

2009-08-26

Joseph Dalton Hooker


Ett foto taget 25:e juli 1877 (klicka så förstoras det). Sällskapet sitter på 3 000 m ö h, i La Velta Passet i Colorado i USA. De ser ut som några tittar upp mot toppen som ligger på 4 300 m. De skulle dit för att samla de växter som fanns där uppe. Vilka de var? Några namnlösa, några kända. De namnlösa är två jägare (björnvakter) och en karl som håller i något som påminner om ett metspö. Så den afrikan (betjänt) som kommer in i bilden från höger. Sällskapet till bords består bl a av Joseph Hooker (sittande längst till vänster) och Asa Grey (sittande på marken längst till vänster). Hooker var Charles Darwins närmaste vän, Grey den som i USA gick i bräschen för Darwins teorier och brevväxlade med Charles om religiösa frågor. Undrar om de hade med sig något annat än lågskor? Och om de besteg ett 4 300 m högt berg i den klädseln? Vare sig Hooker eller Grey var ungdomar längre och toppbestigningen tog fullständigt musten ur dom. Hooker var då 60 år gammal.

Korkskruvsfåglar



Så här kan man också förmedla kunskap om Galapagos och alla dess dårfinkar.

Carl Zimmer om Darwin



Carl Zimmer är av de mest läsvärda populärvetenskapliga författarna. Hans bok "Evolution" låg till grund för PBS TV-serie med samma namn. Zimmer kommer dessutom nu i höst med en ny bok "The Tangled Bank", en uppdatering av vår tids vetande. Ett utmärkt uppslagsverk, "Evolution: The First Four Billion Years" finns nu också ute. Michael Ruse är en av redaktörerna och här finns korta men innehållsrika biografier och summeringar av olika forskningsfält. Stort nöje läsa om David Lack och hans svalstudier. Är svag för tornsvalor ...

2009-08-24

Hedebyborna


Det sägs vi är 750 000 som följer "Hedebyborna", en 30 år gammal tv-serie. Förstår varför. De flesta TV-serier görs för 14-åringar. Här får vi något för vuxna. Sven Delblanc, författare till serien, föddes i Kanada men växte upp i Vagnhärad i Södermanland som utgör förebild till "Hedeby". Bland de bästa TV-serier på länge.

Zlatan och Barca


I sin första match är han med och vinner spanska Supercupen. En bra match där ett visserligen lite rostigt Barca inte fick fart på bollen förrän i andra halvlek. Med lite tur hade Zlatan kunnat göra ett vackert mål. Men Barcas historia är nästan lika spännande som lagets spel. Under och efter spanska inbördeskriget var det en symbol för republikanism. Under Francos diktatur hölls laget kort, media tonade ner den katalanska separatismen, förbjöd katalanska språket etc. Ett av ställen där folk ostört, trots polisövervakning, levde ut sin nationalism på sitt eget språk var på fotbollsstadion! Och det var Franco, Madrid var Francos maktbas och Real Madrid hans lag, som på 1950-talet försåg Real med pengar så att de kunde sätta stopp för Barcas planer på inköp av Di Stefano och Puskas. Så när Real och Barca möts är det rasism i luften. Spanjorer mot katalaner. "Det känns som att ha råttskit i skorna" är något av det snällaste man man säger om motståndarlaget eller att alla motspelare är bögar. Det är ultranationalister som dominerar båda fan-klubbarna med ökänt resultat. I Barca finns mer än 1 800 fanklubbar! Varje spelare har en eller flera. Spridda över den katalanska landsbygden. I sommar har Real köpt spelare för uppåt miljarden, allt för att ta revanch efter Barcas totala utspelning av Real i våras. Här är Barca´s välkammade hemsida.

2009-08-22

Song My - 40 år senare



Ser att William Calley, han som dömdes för massakern i Song My under Vietnamkriget, trots att högre befäl hade lika stort ansvar. Domen löd på livstids fängelse men han benådades av president Richard Nixon efter tre år i husarrest på militärförläggning. Den här filmen ger en bra bild av vad som hände. Bakgrund och sammanhang, inte minst av den utbildning alla soldater får inför en krigsoperation av det slag som Vietnamn var. Ett tidlöst reportage. Inte minst det avseendet att man får klart för sig vad vilka spår det satt - inte bara hos vietnameser - utan även bland de amerikanska soldater som fick krigserfarenhet. Sånt går aldrig ur.



Ladusvalans släkt


Än visslar de omkring eller sitter uppradade på telefontrådar, men snart sticker även de söderut för att omge sig med släkt av olika slag. Visst kan man se att de en gång i tiden härstammat från en och samma art för att sen förgrena sig över världen? Om jag minns rätt finns det ett 90-tal arter. Valt ut de som både påminde och skilde sig från våra ladusvalor.





Ljungen blommar


Ljung är något av det vackraste hösten bjuder på. Blommorna pollineras av vind, bin, humlor, flugor, fjärilar och små insekter - trips - som lever hela sitt aktiva liv inne i blomman. Dom blir bara 1 mm långa och gör som bladlöss, suger växtsaft.



De håller till mellan ståndare och fruktämnen där nektaren finns. Trips blir könsmogna inne i blomman. Hannar är sällsynta och saknar vingar så honorna måste flyga ut för att para sig och då har de pollen på sig. På Färöarna och Island (SVT visade nyligen ett underbart öringreportage från ön) där det knappt finns bin och humlor är trips oumbärliga för pollinationens skull. Nu lever de inte bara av nektar utan också av den uppsvällda delen av ståndare och kronblad. Honan lägger äggen i kronbladen och där utvecklas och övervintrar larverna. Förpuppningen sker sen i marken. Här finns livscykeln.

2009-08-21

Dawkins i Colbert Report


Här finns avsnittet. Värt att se ...

Israel stämmer Aftonbladet?


Allt beroende på denna artikel: ..."Det första skottet träffade honom i bröstet. Enligt bybor som bevittnade händelsen sköts han sedan med ett skott i var ben. Därefter sprang två soldater ner från snickeriet och sköt honom ytterligare en gång i magen. Slutligen tog de Bilal i fötterna och släpade honom de 20 stegen uppför snickeriets stentrappa ... En militärhelikopter forslade sedan iväg Bilal mot ett för hans anhöriga okänt mål.Fem dygn senare kom han tillbaka i mörkret, död och inlindad i gröna sjukhustyger. När Bilal läggs ner i graven blottades hans bröst och plötsligt stod det klart för de få närvarande vilka övergrepp han utsatts för. Bilal var långt ifrån den förste som begravdes uppskuren från buken upp till hakan och spekulationerna om avsikten hade tagit fart" ...

Frågan är om han utsatts för övergrepp eller inte. Att han skurits upp och sen sytts ihop - kan det ha skett i ett försök att rädda hans liv? Han hade ju skjutits i både bröst och mage? I rimlighetens namn bör journaler finnas kvar och läkare tillgängliga som kan ge svar. Att Israel vill stämma reporten tyder på okunnighet om svenska lagar. Ska någon stämmas så blir det Aftonbladets ansvarige utgivare och ingen annan.

Mer debatt om Afghanistan

I gårdagens debatt togs frågan upp på nytt: befinner sig Sverige i krig eller inte? Här finns debatten som börjar 20 minuter in i programmet.

2009-08-20

Evolution of God


I USA finns en komiker som har ett eget TV-program: Colbert Report. Han driver hejdlöst med det mesta så skickligt att många inte vet var de har honom. I det här avsnittet på 5 minuter recenseras och diskuteras Richard Wrights nya bok om hur gudsbegreppet utvecklats från månfald till enfald. Rappt och roligt. Värt att se. Annars gjorde sig Colbert känd för de flesta genom sitt häcklande av president Bush.

Guillou i Afghanistandebatt


Är Sverige i krig? En sansad debatt mellan Jan Guillou och Folkpartiets Allan Wiman från Riksdagens Utrikesutskott. Här finns den. Femton minuter.

Afghanska barnbröllop

Stephanie Sinclair, kvinnlig fotograf, har dokumenterat handeln med flickor på den afghanska landsbygden. Allt i samband med bröllop.

2009-08-19

Psykologiska museet. Avdelning demonstrant


Han jobbade som snickare fram till 2001. Sen dess har hållt till i ett tält - dygnet runt - utanför brittiska parlamentet i London. 3 000 dagar! Han lever på donationer från sympatisörer. En vrång typ, det framgår klart av artikeln. Ska man ta en sån här jeppe på allvar? Har svårt göra det ... men så här bor han vintertid. Demonstranten och hans polare. Här finns artikeln.

2009-08-18

Malin stödjer sin kille


Här finns artikeln.

Begravningsaffärer i Afghanistan


Sveriges Begravningsbyråers förbund har i en artikel belyst vad prästerna gör där nere. I en artikel intervjuas en av alla präster som varit där, kontinentspastor Anders Radix. - Vi behöver våra högtider, våra traditioner, vår religion och vår svenska kultur så mycket mer när vi befinner oss utomlands, säger han och fortsätter med att berätta om hur han försöker förmå förbandets medlemmar att ta ställning till svåra frågor; t ex hur vill de ha sin begravning? Har de försäkringsskydd via försvarsmakten? Eller lån som kräver låneskydd? Och efterlevandeskydd? Har testamente upprättats? Anders Radix har även varit i kontakt med hemförsamlingar i syfte att förbereda dem på att det finns församlingsmedlemmar som befinner sig på orolig ort. Det ska också ses som ett stöd för de anhöriga.

Idag står det fyra minnesstenar utanför campens kapell. En var för att hedra minnet av två stupade svenskar (klicka på bilden så förstoras den), en för att hedra minnet av en stupad brittisk soldat då PRT Mazar-e-Sharif stod under brittiskt kommando. Finska kontingenten har också valt att uppföra en minnessten för en finsk soldat som omkom när de finska soldaterna hade sin bas i Meymane i Faryab-provinsen.

Praktisk kristendom i Afghanistan


I augusti 2008 lät Daniel Moritz, Delta Quebec i Rifle Coy, Skyttekompaniet döpa sig på en kulle utanför Aybak i Afghanistan. Dopfunten bestod av en stridshjälm på tre AK 5:or. Prästen Magnus Sälde sa att Daniel var lycklig som döpt sig i vuxen ålder. Det är inte många som har lyckan komma ihåg sitt eget dop. – Man tänker mer på livets allvar här, sa Daniel Moritz. Och tanken på att få begravas på samma sätt som resten av sin familj har också varit en bidragande orsak.

Afghaner är övertygade om att alla utländska soldater kommer till landet för att kristna dom. De är utsatta för ett korståg. Misstanken utgör kärnan i talibanernas propaganda. Undrar hur länge det dröjer innan bilden på Daniel kommer att dyka upp i andra sammanhang än försvarsmaktens? Prästen finns på Facebook. Och bättre lär det inte bli när kristna soldater, som här på sidan fyra i Praktisk Kristendom, skriver om livet i Afghanistan.

General Dostum tillbaks

I söndags landade general Dostum i Mazar i Afghanistan efter att ha levt i "landsflykt" i Turkiet. Under den ryska ockupationen av landet sattes han in för att genomföra massakrer i olika delar av landet. När ryssarna lämnade landet bytte han sida ett otal gånger och lierade sig med de som betalade bäst - bl a USA. År 20hundra ledde han en massaker på några tusen talibaner. Nu är han tillbaks i afghansk politik och blir sannolikt den som levererar rösterna från norr till den sittande afghanske presidenten Karzai. Så går det till här i världen.

Robert Fisk

Här artikel om de brittiska soldaterna i Afghanistan. Läsvärt.

Regeringens afghanska riskanalys


Här finns hela dokumentet. Nöjer mig med utdrag ut riskanalysen:

..."Det finns stora risker med strategins genomförande vilket kommer att kräva kalkylerat risktagande och flexibilitet vid implementeringen av strategin. Med hänsyn till konfliktsituationen, fattigdomsnivån, den bristande politiska viljan och förmågan att hantera frågor om samhällsstyrning, ansvarsutkrävande och mänskliga rättigheter, samt den svaga kapaciteten i landet, ska insatser formuleras med en realistisk tidshorisont för måluppfyllelse, då reformer typiskt sett tar lång tid" ....

Inte undra på att överste Olof Granader känner sig bekymrad.

Soldatforum på nätet

Den som vill kan följa vad soldaterna tycker och tänker. Klicka här för allmän överblick och här för att läsa om Afghanistan.

En svensk mamma berättar

Här finns intervju och video med kvinna som förlorat sin son i Afghanistan. Hon vill att vi fortsätter slåss. Och här varför Svenska Freds stödjer insatsen där borta.

200 brittiska soldater dödats


Här finns en artikel och video om hur de engelska soldaterna i Afghanistan tar sina förluster. De attackeras 30 ggr / dag och har hittills förlorat 200.

Gud i krig


Det finns en offerretorik som är patriotisk med rötter i kristen blodsmystik. Krig ses då ett slags kommunikation mellan Gud och människor. Det var med krig som med missväxt och sjukdomar, ett slags straff från Gud. Fred var Guds gåva till den som skött sig. Kriget idealiserades inte utan sågs som inslag i en lika naturlig som gudomlig ordning som människan inte kunde påverka. Först under upplysningen började man se krig som en avvikelse, även om Napoleon kastade ut Europa i krig. Genomslaget - för krig som avvikelse - kom efter 1945. Om första första världskriget utmanade bilden av en evolutionär, lugn, progressiv och förnuftig samhällsutveckling så raserades andra världskriget den bilden fullständigt. Under åren 1939 - 45 dödades, fördrevs 90 miljoner europeer. Inget i modern europeisk historia går att begripa utan den bakgrunden. Hur skulle då prästerna hjälpa människor hantera sin sorg? Göra förluster begripliga och förståeliga? Folk hade själva mobiliserat det överjordiska. Börjat se syner, uppleva och tala om mirakel, få egna uppenbarelser. Myter och legender fick nytt liv. Änglar och demoner deltog i både kriget och freden.

Svensk präst i Afghanistan


Lars Olsson är vanligtvis kyrkoherde i Väse-Fågelvik i Värmland men under större delen av 2007 arbetade han som lägerpräst i ett FN-läger. Tidigare har han varit bataljonspastor i Libanon 1992 och två gånger i Bosnien 1995 och 1997. Han är en av en rad svenska präster som jobbat bland de svenska soldaterna.

Är det viktigt att kyrkan finns i ett militärt läger? – Ja. De svenska soldaterna är till största del medlemmar i Svenska kyrkan. Det innebär att kyrkan har ett ansvar att vara närvarande. Förutom att hålla gudstjänster ska jag prata med och lyssna till soldaterna. Det är många ”bekymmer” som kommer upp till ytan i en så avlägsen och ansträngande miljö som den vi lever i.
Vad kan du bidra med? – Med min ålder och erfarenhet förstår jag de problem som finns. Jag ingår i Personalsektionen, G 1. Vår uppgift är att göra det så trevligt och uthärdligt som möjligt för alla svenskar som är här.
Hur ser religionens roll ut i Afghanistan?
– Från campen hör vi hur de muslimska böneutroparna kallar till bön fem gånger om dagen. Det ger en speciell inramning åt vårt liv. Religionen har en stark ställning. Vill man samtala och få kontakt med människor måste man ta religionen på allvar. På en yta med en omkrets på 1 km är ett helt samhälle uppbyggt – bostäder och kontor, förrådsbyggnader, sjukhus, mäss, kyrka, fyshal.
- Lägret bevakas dygnet runt av våra vaktsoldater, så innanför murarna känner vi oss trygga och lever ett ombonat liv. Vi är långt från Kabul med dess ständiga strider. Ändå är säkerhetsläget allt annat än gott. Vi går ständigt beväpnade med pistol och så fort vi lämnar lägret bär vi full stridsutrustning inklusive AK5.
– Arbetet är omväxlande och intressant. Torsdag till söndag är jag i lägret. På torsdagar har vi kvällsmässa kl. 20.00 och på fredagar är det våffelförsäljning till humanitärt arbete. Lördagar är lediga och på söndagar är det gudstjänst i lägrets kyrka. Den rymmer bara 30 personer så det brukar vara mer eller mindre fullt. Måndag-
onsdag/torsdag är jag ute och besöker enheterna runtomkring så mycket som möjligt. Jag har startat en lägerkör som övar regelbundet. Vi har medverkat med sång både i gudstjänster och vid olika ceremonier.
– När många människor i olika åldrar är samlade på en begränsad yta uppstår alltid problem av olika slag. Genom den täta kontakten med Sverige per telefon och
Internet kommer också hemmets bekymmer nära. Min uppgift är att lyssna, hjälpa och stötta så gott det går.
– Vi har haft ett par allvarliga incidenter när bilar kört på fjärrutlösta sprängladdningar. Som tur var klarade sig alla utan skador.
– Afghanistan är ett sargat land. Varje månad skadas och dödas cirka 100 civila av odetonerade minor och sprängladdningar. Hälsoläget är en katastrof. WHO bedömer
afghanerna som ett av världens mest sjukdomsdrabbade folk. Här finns alla sjukdomar man kan tänka sig. Det är också världens tredje fattigaste land.
– Vi försöker göra humanitära insatser för befolkningen i vårt område, dels med hjälp av pengar insamlade både i Sverige och här nere bland våra egna soldater,
dels med saker insamlade i Sverige och nedskickade hit.
– Vi köper fotbollar, pennor, skrivmateriel, bänkar, mat och annat som vi delar ut. Vi har också gjort större insatser, köpt ett minielverk till en avlägset belägen by
som var utan el. Vi har också hjälpt en ung änka med tre barn att köpa loss det hus som hon bodde i. När maken dog i en sprängolycka kunde änkan inte betala amorteringarna utan hotades av vräkning. Vi tog pengar från vår HUM-fond, $2 000, och köpte huset till henne. En gladare människa har jag aldrig sett!

2009-08-17

Elow Nilson 1914 - 1915


..."Nattpatrullerna bjuder på äventyrliga strapatser. Vi är tio man och en korpral. Under hans ledning är vi säkra på att få vara med om ett trevligt "pic-nic-party". Vi krypa framåt på alla fyra, så ljudlöst som möjligt i rad. Plötsligt springer en ljusraket upp i luften. Platsen blir upplyst som en balsal. Skall fienden se oss? ...

Elow Nilson var 19 år och frivillig i franska främlingslegionen. Han deltog bl a i slaget vid Somme och skrev under två år populära krigsreportage i Vecko-Journalen innan han försvann i kriget. Inget vet vad det blev av honom. Här framställs kriget som en fest, ett ärans fält, storslaget och förädlande. Något annat var inte möjligt. Kriget är heroiskt, romantiskt även om då och då cynism letar sig in i hans texter. Något att läsa för våra svenska pojkar i Afghanistan?

Harrington

I Hazeltine´s major fick Tiger stryk av koreanen Yang. Ändå mer uppseendeväckande var kanske ändå hur irländaren Harrington (för andra tävlingen i rad) fullständigt slog bort sig efter att i båda fallen ha slagits med Tiger om segern. Här faller Harrington från - 7 till -2. På ett enda hål. Sen kunde han inte få ordning på vare sig spel eller nerver.

Heidenstam och första världskiget


Nu när det talas om Afghanistan och de "svenska pojkarna" som slåss där borta. Är en mentalitetsförändring på gång? En mer positiv syn på våld och offerdöd? Krig driver fram ytterlighetspositioner, nyanser försvinner, högstämd nationalism skjuter fram positionerna. Heidenstam ville driva ut Sverige i kriget för att stärka och vitalisera det försoffade svenska folket och berör frågor om mod och manlighet. Är det krafter av det slag Heidenstam efterlyser som är på G? I USA finns George Lakoff, professor i språkvetenskap vid University of California i USA. I en av sina böcker driver han tesen att för att förklara komplicerade skeenden använder sig politiker av metaforer och i krigssammanhang faller de ofta tillbaks på mönster hämtade från sagornas värld. Där finns en ond makt - en grym drake, jätte eller häxa - som plågar de goda och oskyldiga människorna. Alltså dags för hjälten att göra entré.


Och ropade trenne grannfolk: Glöm
den storhet du bäddat i jorden!
Jag svarade: Res dig, vår storhetsdröm
om herraväldet i Norden!
Den storhetsdrömmen lyster oss än
att leka i nya bedrifter.
Låt upp våra gravar, nej, giv oss män
i forskning, i färger och skrifter.

Ja, giv oss ett folk på ett bråddjups rand,
där en dåre sin nacke kan bryta.
Mitt folk, det finns annat att bära i hand
än en bräddfull egyptisk gryta.
Det är bättre, den grytan rämnar itu,
än att levande hjärtat förrostar;
och intet folk får bli mer än du,
det är målet, vad helst det kostar.

Det är bättre av en hämnare nås
än till intet se åren förrinna,
det är bättre att hela vårt folk förgås
och gårdar och städer brinna.
Det är stoltare våga sitt tärningskast,
än tyna med slocknande låge.
Det är skönare lyss till en sträng, som brast,
än att aldrig spänna en båge.

Jag vaknar om natten, men kring mig är fred.
Blott vattnen storma och sjuda.
Jag kunde i längtan kasta mig ned
som en bedjande stridsman av Juda.
Ej vill jag tigga om soliga år,
om skördar av guld utan ände.
Barmhärtiga öde, tänd blixten, som slår
ett folk med år av elände!

Ja, driv oss samman med gisselslag,
och blåaste vår skall knoppas.
Du ler, mitt folk, men med stela drag,
och sjunger, men utan att hoppas.
Du dansar hellre i sidenvåd
än tyder din egen gåta.
Mitt folk, du skall vakna till ynglingadåd
den natt, du på nytt kan gråta.

70 000 år gammalt konstverk


År 2006 hittade arkeologer i Botswana i Sydafrika vad som nu anses vara människans älsta konstverk. En 70 000 år gammal skulptur föreställande en pytonorm. Sex meter lång och två meter hög. Utmejslad. Så här ser klippan ut i närbild.



Och så här ser pytonormen ut i närbild. Klippan skulle alltså vara ett försök att avbilda ormens skinn och mönster:


Hittills har de 32 000 år gamla väggmålningarna i Chauvetgrottan i sydfrankrike ansetts vara de älsta bidragen till vår konsthistoria. Här finns en utförligare artikel om fyndet och här en intervju med Sheila Coulson som fördes till ormen av San-folket. Och här en bild på de pilspetsar arkeologerna hittat vid ormens kropp. De har tolkats som offergåvor.



Till slut en bild på Sheila Coulson under utgrävningsarbetet.

2009-08-16

Harry Martinsson om konsten att se


När man kvällstid går över ängen flyger hundratals småfjärilar upp. Gräsmott som de på bilden. På 1930-talet skriver Harry Martinsson romanen "Vägen till Klockrike" samtidigt som har publicerar sin trilogi med naturessäer. För honom handlar allt nu om konsten att kunna se. Något som räddat honom från att bli en "sten bland stenar", "väckt den förfallna levnadslusten". I hans fall handlar det lika mycket om att inte se som om att göra det. Slippa se för att uthärda. När Martinsson förlorar sig i att se bygger han upp en alternativ erfarenhet, vars syfte är att ersätta det han inte vill se eller minnas. Han skaffa sig nya och andra minnen, men de trilskas och blandar sig hela tiden hans "egna synvillor"; inbillningar, önskedrömmar, farhågor och visioner. För det finns också risker med att se. Som att stirra sig blind. En luffare gör det ...."Han stirrade sig blind på samhället. Inte ens sommarängens mirakler kunde få honom att bli fri" ... "Ögat, tänkte han, är vår största gåva. Man skulle inte gå sovande genom livet, inte bara låta ögonen vara instrument för snåla husbehovstittar eller den snöda beräkningens ögonmått. Den som låter sina ögon stirra döda, förlorar sin fönsterplats" ... Ögonen kunde ge ting och dagar en annan innebörd. Inte minst då det gällde att göra sig hemmastadd i hemlösheten. Han värnar drömmarna .... "Där finns några av de hemligheter som undanhålls vårt förnuft" ... Men det stora är att vi tack vare våra ögon "ser naturen åt naturen. Och då kan det hända att man blir sedd tillbaka" ... Naturen speglar alltså den som ser och religion och samhälle. Samtidigt som Martinsson skriver allt detta växer vår tids moderna biologiska syntes fram. Den moderna syntesen 1936 - 1947.

2009-08-14

Den moderna syntesen 1936 - 1947 (3)


Ytterligare ett försök att modernisera religionen, utöver tidigare nämnda, stod den franske filosofen Henri Bergson för. Hans bok om den "Skapande evolutionen" översattes till engelska 1911. Bergson var påverkad av Herbert Spencer som såg evolutionen som en ständig utveckling mot allt högre livsformer med människan som krona på verket. Bergson tog avstånd från Darwins uppfattning om evolutionen som en blind process och det naturliga urvalet som dess styrande kraft. Bergson lanserade istället idén om en livskraft, "elan vital", som styrde och drev all evolutionär utveckling. Idén mottogs entusiatiskt av många troende biologer, bl a Julian Huxley, som under första världskriget i England vantrivdes på arméns säkerhetsavdelning där han öppnade och läste andras brev. Men Bergsons idé nådde fler än biologer. Han fick Nobelpris i litteratur 1927 och bl a Charles de Gaulle (som deltog i första världskriget) har berättat att Bergson formade hans uppfattning om krig som något magnifikt. 1915, mitt under första världskriget, skrev Bergson en bok om kriget innan Bergson slog in på den politiska / diplomatiska banan. Bergson skildrade de extrema mentala och förnuftsmässiga utmaningar / påfrestningar som skapas av krig då förloppet är oförutsägbart. De som ägnade sig åt att försöka förstå, handskas med och styra krigets förlopp förkroppsligade därmed denna "elan vital". I skyttegravarna fanns de som skulle mötas igen i andra världskriget: Churchill, Patton, McArthur, de Gaulle, Hitler för att nämna några. Även anarkister, kommunister, nazister och fascister tog till sig Bergsons språkbruk och begrepp. Katolska vetenskapsman, som Teilhard de Chardin (bårbärare under första världskriget) påverkades starkt av Bergson som dog 1941. Vichy-regimen lär ha erbjudit honom möjligheten att inte låta sig registeras som "jude" men Bergson lär ha avböjt. Bergson var då religiös.

2009-08-13

Jämlikhet

Brittiska forskare har gått igenom statistik ang hälsa, livslängd, lycka, brottslighet, psykiska problem och satt det i relation till inkomstfördelningen i olika samhällen i västvärlden. Resultatet? Ju jämlikare ett samhälle är, desto bättre mår folk och desto mindre är de sociala problemen. Boken heter "The Spirit Level".

Harry Martinsson om kärlekslöshet


En luffare har bara sin hemlöshet, sin sorg och sitt ursinne:

..."Det finns en protest som aldrig kan uttalas som den ska uttalas, därför att det inte finns någon att rikta den mot. Det finns ingen som förstår den annat än de egendomliga själva och till dom kan den inte riktas. Därför kan den bara en formulering och det är: rör oss inte! Låt oss vara ifred. Vi äger det vilsna. Det vilsna är vår egendom. Det vetter åt stjärnorna till, åt skogarna och haven, de vandrande vågorna och de vildsådda blommorna" ...

Luffarna var inte fria utan på rymmen från sin fångenskap. Fotot visar en luffare som övernattar på Vaksala tegelbruk och på golfbanans nionde hål låg det förr en lada där en luffare hängde sig.

Harry Martinsson om självbedrägeri


..."Jag får nöja mig med det bedrägliga. En vanlig människa kan inte fatta annat än sånt som för den verkligt skolade är lögn och bedrägeri. Det är hennes lott. Och det är hennes lott att ljuga för sig själv och inte veta om det. Varför ska då inte ljugandet få vara vackert? Varför ska inte dumhetens öde få vara stjärnbestrött och blommigt? ... Världen vill bedragas och behöver bedragas. Men det ska göras med kärlek och slösande givmildhet och bedragarna ska vara begåvningar ... Det ska vara doft i det hela, liv och lust. Man ska unna människor det bästa" ...

2009-08-12

Harry Martinsson om tystnad


Harry Martinsson hade svårt med folk. Sanningen, vad det nu var, fanns därför inte i umgänge utan i tystnaden. Återigen ur "Vägen till Klockrike":

... "Ingen annan sanning sitter kvar i en så naturligt, som den man finner i tystnaden. Allting talar. Sol och gräs och blommor, sjöar, människor som tyst går förbi eller som man möter. Och tankarna kommer igång inom en genom allt man möter och sett. Och envar som inte tänker får skylla sig själv. I tystnaden får allting plats, men i talet bara ett i taget" ...

Harry Martinsson om orimlig kunskap


Harry Martinsson var en minst sagt komplicerad, jäkligt jobbig typ. Känslig lustlögnare. Kanske därför han formulerade sig som han gjorde? Han behärskade ju konsten att iakttaga sig själv. Citatet hämtat ur romanen "Vägen till Klockrike" och handlar om hans orimliga kunskap:

... "Han var full ända in i själen av perspektivuppfattningar, sina egna och andras, och hade en enorm kunskap av det slag som inte gick att omsätta eller tillämpa. Och det kanske var detta som var det svåraste, och stundom det bittraste, att själva hans erfarenhet var hemlös, då de bofasta inte hade bruk för hans pussel av verklighet utan istället spottade på den och misstänkliggjorde den" ...

Guillou och Schori om Afghanistan


Vi verkar vara på väg mot en mentalitetsförändring, omvärdera vår officiella syn på våld och offer. Få en mer positiv syn på krig. Soldaterna i Afghanistan, som står direkt under NATO-kommando, är motorn i den utvecklingen. Brutaliseringen av opionsbildningen kommer som ett brev på posten. Våld och krig ska nu ges en positiv laddning. Det kan det bara få för den som aldrig sett vad krig gör med människor. Den patriotiska och nationalistiska retoriken befinner sig ljusår från verkligheten. Politiker poserar nu som moraliskt vägledande profeter, agitatorer för heroism och stridslystnad. De jobbar på att återigen göra det ärofullt att dö för fäderneslandet. Den enda svenska journalist som ifrågasätter utvecklingen är Guillou. Här finns en artikel och här en annan. Sen hans påpekande av det uppenbara - att motorn bakom terrorismen är saudisk. Och här talar Pierre Schori ur skägget. Opinionsundersökningar visar att 50% av svenskarna nu stödjer kriget. Frågan är om de vet vad de stödjer.