2013-05-12

Nordkorea

Helikoptern lyfter från fjällstugorna med ML vid spakarna och jag bredvid. Innan dess åt vi. Sjöarna låg vackra under oss. Bakom oss sitter tre militärer, alla förhandlare. Vi landar på ett öde torg och till min förvåning inleds sedan politiska förhandlingar i min närvaro. Inne i helikoptern. Det handlar om vattenfrågor. Vi leds sedan ner i en långsmal  underjordisk gång, där inspektioner omedelbart inleds av missilhuvuden som sticker ut ur väggarna. I gången  rör sig folk, vi möter t o m en ensam cyklist. Vi kommer från varandra. Ute igen, på ett torg, ser vi ett barn sittande i en leksaksbil som riskerar falla rutscha ner från hög höjd. Det räddas, bärs ner på fast mark. Sätts i en stor skål där det har svårt ta sig upp och ut. Tillsammans med en ryss lämnar jag sedan torget, passerar genom en viadukt och kommer ut i en vacker park fylld av helt nybyggda trevåningshus. Inte en enda människa så långt ögat ser. Husen verkar obebodda. Jag vill vända om, ryssen fortsätta. Vi blir irriterade på varandra. Plötsligt dyker David Attenborough upp och berättar att han har problem med sin epost.

Inga kommentarer: