2013-05-02

Mamma Marx till sonen Karl


Trier, januari 1836 ( Karl studerar vid universitet, gör av med pengar, super, festar, följer inga kurser)

Kära älskade Carl,

din sjukdom har oroat oss väldigt mycket, men jag hoppas och önskar att du snart kommer att återhämta dig, och även om jag är väldigt orolig för hälsan hos mina kära barn, är jag säker på att du, käre Carl, nu beter dig förnuftigt nu när du är på väg att nå en mogen ålder.
Men för att kunna göra det måste du undvika allt som kan göra saker och ting värre. Du får inte klä dig för varmt, inte bli upphetsad, inte dricka en massa vin eller kaffe, inte äta något starkt med mycket peppar eller andra kryddor.
Du får inte röka någon tobak, inte stanna uppe eller ute för länge på kvällen och du ska stiga upp tidigt. Var försiktig också så att du inte blir förkyld och kära Carl, dansa inte förrän du är helt frisk igen.
Det kommer att verka löjligt för dig, käre Carl, som jag agerar läkare på det här sättet, men du vet inte hur föräldrarna tar det till hjärtat när de ser att deras barn inte mår bra, och du vet inte hur många oroliga timmar detta redan har orsakat oss.
Du måste hålla dig moraliskt och fysiskt frisk, oroa dig inte för något annat. Kära far har varit bra hela vintern, gudskelov, det har visserligen varit brist på arbete, men vi mår fortfarande ganska bra.
Vad tycker du om min hemstad? Det är en riktigt vacker plats och jag hoppas att det kan inspirera dig och ge dig material till din poesi.
Skriv snart, käre Carl, även om det inte är många rader, men skjut inte upp det alltför länge.
Adieu, käre Carl, jag kysser dig i mina tankar,

Din kärleksfulla mor

Inga kommentarer: