2013-04-03

När konst skapade vår värld



När blev vi konstnärer? Lärde oss att återge omvärlden? Började försöka tolka den? Måla av den?  Tvådimensionellt? När började tecken / bilder få en symbolisk innebörd? När blev kroppar /djur motiv? Vilka hjärnfunktioner kan ha lett oss dit? Våra närmaste släktingar - chimpanser och bonobos - saknar ju dessa förmågor. De kan tänka, planera, lära sig vad tecken betyder - javisst, men de kan inte måla eller skulptera, inte komponera eller skicka folk till månen. Inte tolka, återge sina verklighetsuppfattningar.

BBC har gjort en serie TV-program som letar efter svar på dessa frågor utifrån ett mer naturvetenskapligt perspektiv än humanistiskt. Alla svar blir naturligtvis spekulativa - de kan aldrig bli något annat - men de är  intressanta, väl värda att fundera över och diskutera. Även om jag ställer mig skeptisk till tesen. De bortser från stora delar av det kunskapsunderlag som finns, allt för att förtydliga sin tes. Och det är OK. Men tillhör du den kategori som vill ha svar, helst definitiva svar, ska du inte se programmen. Visst, även jag hyllar logik och reduktionism, fantastiska verktyg. Se bara vilken värld den gett och ger oss? Men jag har också i Afghanistan mött fattigbönder som inte kunnat lista ut vad ett fotografi är för något? De vred och vände på det, höll det upp och ned. Vad var detta? Vad föreställde det? Och på ön Ishigaki utanför Formosa mötte jag fiskarfruar som hävdade att de var gudinnor, levde i en annan värld. Min tolk var livrädd för henne. Och hur den karl som satt på huk i bergen på centrala Nya Guinea och slipade sin stenyxa, vägrade låta sig fotograferas då han var rädd jag skulle ta hans själ.

Denna mångfald och rikedom - det finns olika sorters logik och reduktionism - fysikens, kemins, biologins, matematikens - men inga hjälper oss besvara frågor om vilka slags varelser vi är och vad som är meningen med vår existens här på jorden? Inför frågor av det slaget står vi handfallna. Ovan visas seriens del två; den fortsätter där den första slutar. Dvs kring år 12 000 f Kr. Ungefär då de magnifika målningarna i sydeuropas istidsgrottor upphör och verkar ersättas av andra konstarter. Vilka? Ja, se själv. Hela serien består av fyra avsnitt.

Inga kommentarer: