2013-04-13

Mao Tse Tung



Större delen av mitt yrkesliv är förknippat med resor. Till när och fjärran. Snart ett 70-tal länder. Sedan den första Kinaresan 1987, med buss över Pamirs bergspass på 4 800 m ö h, följde flera och med dem ett brant stigande intresse för de stora dragen i Kinas 1900-talshistoria.
Under förra årets Kina-resa lärde jag känna en kinesisk författare, som i ett flertal självbiografiska volymer skildrat sin släkts liv. Han föddes 1950 och bär på livliga minnen av Stora Språnget, Må Tusen Blommor Blomma, Den Stora Svälten, Kulturrevolutionen och Deng Xiao-Pings ekonomiska revolution. Böckerna sträcker sig från 1950 - 2010
Trots allt han sett - anhöriga som svalt ihjäl, föräldrar som fängslades - var och är han en hängiven medlem av kommunistpartiet, en hängiven f d röd-gardist, idag glödande nationalist, som mer än gärna sjöng Internationalen och Östern är Röd under resans gång. Under långa promenader, festliga bröllop och fester, bilresor och intervjuer – testade han gång på gång mina kunskaper om sitt land innan han öppnade sig. Det han i gengäld sedan berättade för mig kommer för resten av mitt liv utgöra den fasta punkt kring vilken Kinas sena 1900-talshistoria snurrar.
När nu den ryska historikern Aleander Pantsovs senaste bok ”Mao – the real story”, dimper ner på bordet är det inte utan förväntan jag börjar läsa. För Pantsov ser Mao med ryska ögon. Han har haft tillgång till det Ryska Statsarkivet för Social och Politisk Historia, dess väldiga Kina-material som först öppnades för forskare under 1990-talet. Bara dossiern om Mao består av sammanlagt 15 volymer. Politiska rapporter, brev, samtal med Stalin och Krustjev, KGB-material, medicinska rapporter, spionage etc. Så nu blir det att regelbundet sätta av några timmar varje kväll och läsa - och jämföra - Pantsovs version med den hittills bästa Mao-biografi jag kommit över, Philip Shorts ”Mao – a Life. Vi får se vad det hela leder.   

Inga kommentarer: