2013-02-18

Sex, död och mening med livet



En gång fick jag tillfälle fråga James D Watson hur lång tid han trodde det skulle ta för oss att förstå vår hjärna? Bakgrunden var dagliga mediarapporteringar om vad forskarna trodde sig kunna utläsa av sina hjärnstudier. Watson stelnade till, blicken försvann uppåt taket, han satt tyst tio-femton sekunder. Sen sade han långsamt: ... "Kanske 1 000 år" ... Senare samma dag talade jag med en annan forskare och berättade vad Watson sagt. Han kastade sig bakåt i stolen och sade: .."Vad intressant" ....

Richard Dawkins är en s k "ultra-darwinist", dvs han dyrkar förnuft och vetenskap på ett sätt som få gör till vardags. Det är med honom som med Newton. Han lever före sin tid. Dawkins drömmer om att avskaffa världsreligionerna och ersätta dom med biologiska förklaringar. En vacker, utopisk, ultra-darwinistisk dröm. Den som inte tror mig borde besöka t ex Lourdes i sydFrankrike för att se vad religionen betyder för sjuka och döende. Det skänker hopp och ger värdighet. Eller sälla sig till pilgrimer som nattetid samlas för att sjungande vandra upp på Mose berg i Sinai där de tror att Moses en gång mottog tio Guds bud. Eller ställa sig tillsammans med sörjande vid likbål i Benares längsmed floden Ganges i Indien. Eller läsa vad kineser skriver på böne-lappar som fästs på väggarna i templen i Yunnan.  Eller ta del av vad japaner ber om vid sina Shinto-tempel i Japan. Eller studera ansikten på tungomålstalande i någon svensk frikyrka.

Dawkins glömmer - eller förtränger - vårt behov av att inte kunna vara annat än  motsägelsefulla. Irrationella. Med tanke på det har jag svårt föreställa mig att det räcker med sociobiologi. Missförstå mig rätt. Jag är själv troende Darwinist. Det bästa som sagts om religion har sagts av Darwin själv: här: ....""att fundera över de yttersta frågorna ger oss människor lika lite som en hund att grubbla över Newton. Vi är däggdjur, utrustade med däggdjurshjärnor. Helt enkelt inte gjorde för att grubbla över såna frågor" ... Jag bryr mig inte om vad folk säger sig tro på. Det viktiga är hur de beter sig och uppträder. 

Inga kommentarer: