2009-12-28

I Zlatans fotspår


- Jag vill hedra och visa respekt för mitt familjenamn. Man ska inte glömma sitt ursprung, säger Zlatan i en intervju. Det låter trivialt. Men Zlatans pappa, Sefik, kommer från Bijeljina i nordöstra Kroatien. Ett jordbruksområde längs floden Drina. Före kriget bodde där omkring 30 000 bosninska muslimer, 80 % muslimer. Zlatan var på besök i byn tillsammans med sin pappa, den person som betytt mest honom, några gånger på 1980-talet.

Idag bor är ungefär lika många, 30 000 i området, men nästan alla är serber. Den första april 1992 gick den serbiske massmördaren Arkans soldater in i byn. I släptåg hade han den amerikanska krigsfotografen Ron Havis. Resultatet blev ett massmord som dokumenteras i boken "Blood and Honey - A Balkan War Journal". Bilden är från den. Alla som kunde flydde. Efter kriget blev Bijaljina en tillflyktsort för krigsförbrytare. Där greps Radosav Kristc, folkmördare från Serbien, och Rajko Banduka. Radovan Karadzic gömde sig länge i trakterna.

- Min barndom var svår. Jag bodde faktiskt i ett ghetto, säger Zlatan. I mitt område, Rosengård, fanns turkar, pakistanier, kroater, serber. Man kan säga att gatan uppfostrade mig. Eftersom jag inte var så mycket i skolan. Jag avslutade inte skolan. Eftersom det var så mycket med fotbollen. Jag skäms inte för det och tror inte att jag är dummare för det. Jag tror livets skola är viktigare. Jag tycker mycket om vår musik. Min favoritlåt är med Ceca och Ja jos spavam, po navici.

Vem Ceca är? Änka till krigsherren Arkan som ledde massakern i Bijeljina 1992. Mer detaljer finns i Erik Nivas bok Den Nya Fotbollsvärlden. Och här finns en lite ovanlig intervju med Zlatan. Börjar 14 minuter in i programmet. Zlatan har idag försett den närmaste släkten med hus och lägenheter. Var de än bor.

Inga kommentarer: