2010-10-17

Kenneth Wallin, 22


Jag vet ingenting om Kenneth Wallin, 22, som dödades i Afghanistan. Här finns den svenska utlandsstyrkans blogg. Utan några som helst jämförelser återges här ett brev, från en annan tid och en annan värld, skrivet av en 22-åring:

...Kära mamma, jag vet att du kommer att ta det hårdast av alla, så mina allra sista tankar är hos dig. Lasta ingen annan för min död, för jag valde själv mitt öde.

Jag vet inte vad jag ska skriva till dig, för trots att jag är klar i huvudet kan jag inte finna de rätta orden. Jag gick med i befrielserörelsen och dör när segerns ljus redan har börjat stråla. Jag kommer att bli skjuten mycket snart tillsammans med 23 andra kamrater.

Efter kriget måste du hävda din rätt till pension. De kommer att låta dig få mina saker i fängelset, men jag behåller pappas undertröja, för jag vill inte att kylan ska få mig att darra.

Än en gång farväl. Mod!

Din son,
Spartaco

(Av Spartaco Fontano, metallarbetare, 22 år gammal, medlem av den franska motståndsgruppen Misak Manouchian år 1944)

Inga kommentarer: