2007-07-22

Öl, sponsorer och fotboll



Som det nu är sponsras golf av storföretag, t ex Volvo. Deras målgrupp ska åka omkring i sin bil med en labrador, två barn och golfklubbor. De yngre karriäristerna ska lockas köpa bilen med hjälp av Volvos satsning på segling. Volvo Ocean race.

Svenska Golfförbundet håvar in 1.6 miljarder / år i sponsorpengar från svenskt näringsliv form av events, representation och resor. Det retar fotbolls-Sverige som nu är i full färd med att kasta ut den gamla fotbolls- och folkhemskulturen med ideelt arbetande. Istället ska man ta betalt, sköta fotbollen professionellt. Dvs börsnotera, driva allsvenskan som ett bolag, skilja eliten från bredden, söka upp sponsorer, konfrontera kommunerna, kräva förändringar av skattelagstiftningen, ta betalt för allt man gör, styla klubbarna och sätta publiken i fokus.

Det man bl a hoppas på är ölindustrin. Utomlands säljs massor av öl vid fotbollsmatcher. I Danmark säljs i princip en liter öl / match / åskådare. Kunde AIK göra samma sak skulle klubben dra in över 2 miljoner / match och räknenissarna har kommit fram till att det skulle öka AIKs årsomsättning med 26 miljoner. Så fotbolls-Sverige vill, som man säger, "korka upp öldebatten". Bryggerierna gillar tankegångarna. Och restauranger / krogar som vill ordna förfester till matcherna.

Killen som rusade in på plan och stoppade landskampen Danmark - Sverige minns inte hur många öl han hade i sig. Och på de svenska sportjournalister som var på plats kastade förbannade danskar öl.

Inga kommentarer: