2009-07-26

Benny Andersson


Utan tvekan en av vår tids stora, ett musikaliskt geni. Intressant intervju finns här..."Jag skulle aldrig vilja bo utomlands och det har mycket att göra med hur musiken här hemma låter" ... "Jag tror konsten framför allt är till tröst för oss människor och att all god musik kanske pekar lite på grundupplevelsen av hur det är att finnas till" ..."Jag vet vilken fantastisk kraft som kan finnas i en melodi och det är ett privilegium att få arbeta med något som påverkar så många människor så starkt. Det bästa är om man kan hålla en melodi så enkel som möjligt och sedan klä på den olika saker i efterhand. Och den måste skilja sig från alla andra melodier, och då menar jag verkligen alla, det är en hederssak, fast jag vet inte om jag lyckats alla gånger". Utöver alla klassiska låtar är han och Björn Ulvaeus männen bakom den svenska popens mörkaste sång: ”The day before you came”. Abbas sista, gjord i augusti 1982.



Texten, som sjungs av en nedtonad Agnetha Fältskog, skildrar en kvinnas vardag på kontoret och hemma, dagen innan det händer – hon träffar mannen i sitt liv. Men istället för att vara en glädje­sång om avslutad ensamhet så drivs låten framåt av ett vemod. Men det gestaltas enbart genom harmonier och mollkadenser, toppade med Anni-Frid Lyngstads obligatstämma som lika gärna kunde höra hemma i ett barock-largo av Händel eller Albinoni. – Det är något speciellt med den här, den griper tag i mig än i dag, och det beror både på texten och på sättet Agnetha sjunger på. Det är sällan jag känner så inför något som jag skrivit själv, säger Benny Andersson.

Inga kommentarer: