2016-06-12

Lingon


- ... "Jag målar en blomma på samma sätt som jag använder en modell. Jag begagnar mig av den och utnyttjar den i mina syften. Jag kan sitta med mikroskop och förälska mig i en blommas detaljer. Jag kan måla en lingonblomma hundra gånger större än den verkligen är och tvinga dess skära kalk att bli en exotiskt underbar klocka, stor som en kyrkklocka. Men det är inte det jag särskilt vill åt. Jag studerar växternas liv och förstorar för att visa hur nära besläktat det är med vårt eget och hur liten skillnaden är mellan alla varelser. Allt detta är ju naturligt och inte alls konstigt. Hos mig betyder det bara målarglädje och upptäckarentusiasm. Om jag målar en blomma vill jag att alla kunniga botanister också skola veta och känna vilken blomma jag haft till modell"...  
Albert Engström om lingon. Ur essayen "Smålandsmystik" i "Med penna och tallpipa" från 1932. 

Inga kommentarer: