2016-06-23

Enbjörnsmossa

Tur jag kan räkna mig tillhöra den sorts folk som söker sig ut i skog och mark. Vi är en ganska märklig grupp, verkar mest bestå av äldre män vad jag förstår. Skogen är inte bara ett uråldrigt folkhem utan även ett ålderdomshem. Vi möts, stannar till, talar vänligt om hur fint det är, nämner nåt om fågelsång och då och då glider samtalet in på jakt. 



Men det finstilta som drar ut mig berör jag aldrig. För jag följer mossor och lavar, hur de över tid utvecklas och förändras. Ta den vackra enbjörnsmossan på bilden ( här ), byggd på ett myrbo! En mossart som - lär jag mig - finns spridd över hela världen, t o m på Antarktis. Så det mötet i skogen öppnar en värld. Och jag som mest stannade till vid mossan för att den såg ut som en fotboll! Klicka på bilden så förstoras den.    

Inga kommentarer: