2010-09-06

Leif G W Persson


–De flesta som skriver deckare har ingen aning om vad de pratar om, men jag har studerat brott i hela mitt liv. Jag är inte så lättchockad. Och jag har lite svårt att frossa i våldsbrott när jag skriver. Om man i sin vardag tar del av en massa våld då måste man i någon mening bevara sin distans. Det får inte påverka en så att man slutar funka mentalt. Om du upplever det som så jävla hemskt att du inte kan titta längre, då är du förbrukad va, då har du inte där att göra. Det är som en läkare som inte tål att se blod, säger Leif GW i den här intervjun.

Men allt har sitt pris. Även för Leif GW.

-Det sorgesamma är att jag inte klarar av att sköta mig. Jag äter för mycket och jag dricker för mycket. Har sålt så in i helvete med böcker,att jag tjänat många tiotals miljoner kronor. Ett tag investerade jag i fastigheter och ägde bland annat hela det flotta hus som jag nu bara har kvar en lägenhet i. I media beskrivs jag ibland som burdus, men det är jag ju inte. Jag är en hygglig jävel, men tydligen utstrålar jag något som inte är så där jävla lustigt att komma på kant med. Det märker jag också på min arbetsplats för snutar är ju i regel inte så lättskrämda, men det är ytterst sällan som jag har problem med att det ska mopsas. Alla är hyggliga med professorn, säger Leif GW Persson.

Inga kommentarer: