2010-08-19

Winston Churchills fjärilshus

Churchill tillhör mina husgudar. En dag ska jag vallfärda till Chartwell House där han levde. I min bokhylla står ett 40-tal böcker av och om honom. Att han målade, söp, var trogen sin fru ( hon var otrogen ), led av ständigt återkommande depressioner ( han kallade dom för "Svarta Hunden"), golfade, jagade, misslyckades med att fostra sina barn och älskade svanar, det visste jag. Men att han även han var svag för fjärilar (!), samlade som ung grabb och under officerstiden i Indien och t o m anlade ett litet fjärilshus, ett avelsprojekt, visste jag inte. Det gladde mig. Man lär så länge man lever. PS. Der Spiegel har i sitt senaste nummer en lång analyserande artikel av Churchills betydelse. De tackar Gud för att han fanns till hands samtidigt som de lyfter fram alla Churchills mörka sidor: imperialisten, krigaren, storhetsvansinnet, likgiltigheten för att offra soldaternas liv etc. Besöker du London så besök de rum varifrån han ledde en del av kriget. Finns här.

Inga kommentarer: