2010-08-22

Darwin - Wallace och den 20:e augusti 1858


Då lästes två artiklar upp i Linnean Society i London. De närvarande sov sig genom uppläsningen av texten. Satt och väntade på umgänge och eftersnack. Så går det ofta till här i livet. Där och då fick det som kom att utvecklas till vår tids främsta vetenskapliga förklaringsmodell luft under vingarna. För naturligtvis har 1858 års första version av evolutionsteorin 1.0 ytterst få likheter med dagens. Darwin och Wallace visste inget om platteutonik, fotosyntes, DNA eller epigenetik för att ta några exempel.

Men för vissa inskränkta själar - läs s k kreationister - står tiden still. De sätter in allt sitt blöta krut på att skjuta på Darwins och Wallace. Det är lika smart som att debattera vår tids kunskap om universum genom att ge sig på Galileo. Att tala med kreationister om Darwin / Wallace är som att tala med folk som tror att jorden är platt. Det enda argument de har är "jag", "jag" och åter "jag". Dvs jag vet eftersom jag läst Bibeln, jag tror, jag kan ... Nej, jag firar genom att läsa om en riktig höjdare.Charles brev till sin troende kompis Asa Grey i USA:

... "att fundera över de yttersta frågorna ger oss människor lika lite som en hund att grubbla över Newton. Vi är däggdjur, utrustade med däggdjurshjärnor. Helt enkelt inte gjorde för att grubbla över den sortens frågor" ...

Inga kommentarer: