2010-04-03

Stig Larssson: Män som hatar kvinnor


Har inte läst Stig Larssons Millenium-böcker och det är en brist. Men de två första filmerna som nu visas i SVT har jag sett och dom ger mig skitsmak i munnen. Vet att de är populära. Undrar vad folk gillar? Att man i närbild får se dödade kvinnor i plastpåsar? Eller hjältinnan köra upp en dildo i ärslet på den karl som våldtagit henne? Eller man i detalj får se hur det går till när man ska hänga en människa? Eller få se en ond människa brinna upp i sin bil? Undrar sa flundra vad som är fågel och fisk?

Jag är medveten att världslitteraturen till största delen handlar om hämnd och revansch. Från Homeros över William Shakespeare till Vassilij Grossman. Eftersom jag sett hur människor förändras när de får dödliga vapen i sina händer och fått uppleva hur jag själv reagerat då folk skjutits eller mördats, ser jag filmer av det är slaget inte som något annat än spekulation i folks behov av att komma bort från vardagen, få uppleva lite spänning. Om det är så - vad säger det om oss?

Ingen ska heller inbilla mig att det finns politiska undertoner i filmen. Den kittlar bara våra blodtörstiga nerver. Ingenting annat. Ska se del tre senare i kväll.

Inga kommentarer: