2009-09-04

Flugan som förändrade allt


I den här världen finns det ingen som har överblick och heller ingen som vet vart det egna livet är på väg. Det bara rör sig och riktningen kan bara bestämmas i efterhand. Ett slående exempel är blomflugornas betydelse (klicka på bilden) för Fredrik Sjöberg. År 2000 skrev han boken "Flugfällan" och följde sen upp med "Flyktförsöket" och nu "Russinkungen". "Flugfällan" har sålt som smör i solsken i Tyskland ... Så här skriver Sjöberg på sin hemsida:

"Mellan april 2009 och mars 2010 är jag bosatt i ett magnifikt barockpalats i den historiska staden Bamberg, belägen i norra Bayern. Jag har fått ett synnerligen generöst stipendium av Bayerns delstat, allt på grund av att ”Flugfällan” (Die Fliegenfalle) blev en oväntat stor succé i Tyskland, när den kom ut här 2008. Mina välgörare lägger sig inte i vad jag gör, bara jag bor här. Det kan man stå ut med. Som ytterligare ett exempel på att ”Flugfällan” lever sitt eget liv kan också nämnas att min stora blomflugesamling från Runmarö, hela sommaren och hösten ingår som en del av konstutställningen i den nordiska paviljongen vid Biennalen i Venedig. Ett par tusen flugor i räta rader. Det är inte jag som har hittat på att de kan betraktas som konst, man jag hade å andra sidan inget emot att låna ut samlingen när jag blev tillfrågad. Under hösten har jag tänkt att se mig om på bygden härnere – kulturlandskapet i norra Bayern är bitvis gudomligt vackert – men också att bevista diverse bokmässor och litteraturfestivaler i Edinburgh, Helsingfors, Göteborg, Berlin och Frankfurt. I planen ingår även ett visst mått av öldrickning. Sammanfattningsvis kan man säga att jag har det ganska bra"...

Dessutom ska Sjöberg nu bli hedersdoktor vid SLU i Uppsala då han ska tala högtidstala om "Bidrag till kännedomen om den akademiska felparkeringens konst".

Vad har inte dessa blomflugor ställt till med?

Inga kommentarer: