2007-06-08

David Attenborough´s Ipod




Så dök han upp i Uppsala. David Attenborough. 80 år gammal. Han fick ett hedersdoktorat i samband med Linné-jubileet. Lika älskvärd och bitsk som den brittiske gentleman han är. Drog ut stolar åt damer, öppnade dörrar åt herrar och var så trevlig som ryktet förutskickat.

Han berättade om sin Ipod. På 45 G. "Här finns all klassisk musik sedan medeltiden", sade han med glimten i ögat. "Alla Beethovens och Mahlers symfonier! All jazz jag gillar. Och en massa annat".

Under alla resor jorden runt, den senaste till Madagaskar för en ny TV-serie om groddjur och reptiler, är Ipod med. "Den är inställd på shuffle. Så jag vet aldrig vad som spelas upp"

Förr var det CD som gällde. "Hade alltid med en massa nya CD-skivor i djungeln. Sen i tältet på natten tog jag bara en ur högen och lyssnade blint. Gillade jag inte vad jag hörde så tog jag en ny. Slumpvis vald även den. Men jag hade en regel. Det var att den tredje CDn måste jag lyssna igenom! Vad jag än tyckte om musiken".

Jag frågar om hans konstintresse. David Attenborough samlar på stamkonst och keramik. Intresset för stamkonst har resulterat i en bok och TV-serie med samma nam: "The Tribal Eye", som i höst ges ut på DVD. Och den egna stamkonstsamlingen har ställts ut.

Vi talar om de älsta kända målningarna. De förhistoriska. Istidskonsten. "De älsta är ju 32 000 år och finns i Chauvetgrottan i sydfrankrike. De avbildar bara djur! Inte växter! Inte landskap! Inte ens människor! Bara djur. Och ingen vet varför".

"Men en sak är säker. Att framställa dom var oerhört viktigt för människorna. De ålade sig fram på alla fyra genom hundratals meter kolmörka tunnlar, klämde sig genom smala klyftor där takhöjden var minimal medan de letade sig fram i ljuset av en fladdrande veke nedstoppad i en skål med djurfett. Sen i avlägsna kamrar, utestängda från dagsljuset, arbetade de. Hur kunde de måla av djuren exakt? Ur minnet? Få proportioner? Få realismen? Allt så exakt att vi än idag kan se vilka kor som ska kalva och vilka ston ska föla? Ofattbart".

Idag står inte djurmåleriet särskilt högt i kurs. "Nej. Den intressanta frågan är därför: hur kommer det sig att människor förlorar sitt intresse för djur? För djuren är som vi, fast ändå inte?"
David Attenborough: Amazing Rare Things.

Inga kommentarer: