2015-05-23

Ryska soldater i Ukraina - både frivilliga och ditkommenderade

Under kalla kriget - då i solidaritet med östeuropas dissidenter - läste jag några av deras mest populära författare. För att få skratta åt de satans kreaturen som Palme sade. Det rörde sig fr a om komikerna Slawomir Mrocek och Vladimir Vojnovitj. Deras grova blandning av humor och dagspolitiska karikatyrer fångade samtiden. Jag samlade också på politiska skämt. Fr a ryska. Nästan alla - vare sig skämten kom från Tjeckoslovakien eller Polen eller Jugoslavien - handlade ju om Ryssland.
Saknar Putinskämt även om jag då och då hittar några. Får se om ryssarna kan förse mig med nya när vi ses på på tisdag? För skämt behövs.
Läser nu om delar av "Frontline Ukraine" av Sawka ( här ) för det är ingen lättsmält karamell. Hans bok får f d skicklige svenske Moskvambassadören Sven Hirdman att framstå som en mycket optimistisk person. Bara det att Hirdman fick vara kvar i Moskva i tio år säger en del.
I alla fall så finns här två bra Ukraina-artiklar. Den första ( här ) är en intervju med en skadad men frivillig rysk soldat. Naturligtvis från Novaja Gazeta. Den andra ( här ) från tyska Die Welt - ett återgivande av en intervju som även den urpsrungligen kommer från Novaja Gazeta - som f ö varnats av ryska staten för att "sprida extremism" - och den intervjun återger vad två bittra ryska soldater har att säga om sitt land och sina befäl när de nu tillfångatagits i Ukraine. Bägge hade ditkommenderats. Och allt detta medan Sverige deltar i en övning med NATO som bl a ska minera en kort sträcka av Blekingekusten. Liberale Kristian Gerner skriver i Axess ryska temanummer här.  Han gör mig kluven. Å ena sidan vill jag ha hans kunskaper, å andra sidan ställer jag mig frågande inför mycket han säger. För visst har dagens EU en klart geopolitisk sfär med en lika tydlig intressesfär?
Allt medan jag återigen ger mig av utomlands på nästa jobbresa.

Inga kommentarer: