2009-06-14

Ultradarwinism


Att det finns ultranationalister, ultramarxister, ultraliberaler och ultrahumorister visste jag sedan tidigare. Det finns tydligen också ultradarwinister med Richard Dawkins i spetsen. Mannen som hatar religion så ur djupet av sitt hjärta att han vill förbjuda föräldrar uppfostra sina barn religiöst och kallar religion för en mental parasit som förvränger människors världsbild. Vad lever den karln i för värld? Själv är jag av födsel och ohejdad vana tondöv för religion men efter ett besök i Lourdes i sydfrankrike, där jag såg tusentals döende och sjuka, sade jag till mig själv att det är allt en jäkla tur att det finns religion så dessa människor har något att tro på. Ultradarwinisten Dawkins diskrediterar inte bara sig själv utan även drar även ett löjets skimmer över evolutionsbiologin genom att påstå att hans religionshat skulle vara vetenskapligt förankrat. I England har enligt opinionsundersökningar antalet troende ökat och en tolkning av resultatet är att folk protestsympatiserar tack vare Dawkins sanslösa angrepp på allt som luktar religion. Till bilden hör att Dawkins som ung var troende. Dom blir alltid värst och går alltid längst i sitt avståndstagande.

Inga kommentarer: