2009-06-17

Sommardikter


Letade förgäves efter dikter. Bara enstaka napp. Svårt hitta något som fungerar ...."Varför skulle Gud kontakta mig genom någon kyrkoherde och inte genom en hundloka, en ladusvala, något videsnår eller en björnspinnars larv prydd med vita och svarta vårtor", frågar sig poeten Werner Aspenström. Ett exempel på att numer har folk flyttat Gud från kyrkan ut i naturen. Men hos Nils Ferlin blir det napp. Texten kommer över en som ett kölddrag eller bakhåll. Plötsligt möter man sig själv. Under bar himmel bland blomster och dofter: ... "Jag går över ängarna där himmelen är vid. Säg mig, för händerna är tomma, vem ger mig sitt hjärta som en blomma? Vem ger mig sitt hjärta som en glädje och en tröst? Som en doft som ville leka mig om kinden? Att jag på mina stigar mot förgängelse och höst inte räds för den yttersta grinden" ...

Inga kommentarer: