2009-06-27

Sponsrad journalistik?

En svala gör ingen sommar, men frågan är om det nu som nu sker på Veckans Affärer bara är början på en trend eller inte? Tidningens sponsorer ska få "större uppmärksamhet". Här finns en artikel om näringslivets förhoppningar: ...."Senast har energibolaget Eon köpt sig ett ”energipris” och stort utrymme i Veckans Affärers pappers- och nättidning. En reporter sattes att under flera månader ägna sig åt att skriva artiklar till Eonkampanjen (och sa därefter upp sig). Pontus Schultz uttalade målsättning är nu att alla tidningens reportrar på samma sätt ska koncentrera sig på att producera material runt de ”event” som företagen sponsrar" ...

En annan väg går The Guardian i England som lagt ut 500 000 dokument som redovisar avdrag / bidrag som brittiska parlamentsledamöter yrkat på och fått igenom. The Guardian vädjar nu till allmänheten att granska sina lokala representanter / deras dokument och höra av sig om de hittar oegentligheter.

Inga kommentarer: