2015-12-16

Självbedrägeri och moral

Läsning har för mig varit lika med yrkesutbildning. Böcker alltså fr a varit olika sorters verktyg i samband med förberedelser av olika arbetsuppgifter och motstridiga möten. Anatgligen är det därför som jag har så svårt att låta mig fångas av både romaner och poesi – fast jag försöker.
Antagligen gör jag som de flesta, dvs konsekvent överskattar mina talanger, min hederlighet, min generositet och självständighet. Jag övervärderar antagligen också mina egna bidrag till det ena eller andra, inbillar mig att de egna framgångarna beror på min skicklighet och motgångarna på min otur. Självbedrägeri är den konstanta källan till en rad olika slags konflikter människor emellan. Vår moralkänsla? Lika hissnande komplex som vårt förmåga att handskas med siffror och djupseende. För även moralen är beroende av diverse hopkopplingar från hjärnans äldre delar.  

Inga kommentarer: