2015-12-22

Om Gud



Jag säljer av biblioteket. Det går bra. Igår köpte en katolsk teolog Platons samlade verk. Han talade om vad hjärtat var fullt - om sin tro. Jag lyssnade och på frågan svarade jag att jag gärna skulle vara troende men inte kan. För mig räcker det med att ofta och starkt förundras. Vad gäller religion har ingen uttryckt det bättre än Charles Darwin: ..."Hela frågan tycks mig orimlig. Vi människor är ju däggdjur utrustade med däggdjurshjärnor och det lönar sig därför lika lite för oss att grubbla över denna fråga, som det gör för en hund att meditera över Isaac Newtons lagar" ...
Annars är det Taube som gäller. Denne körledare för det besynnerliga svenska folket. Det är med Evert Taube som med Falu koppargruva, surströmming och fridlysta blommande orkideer som Jungfru Marie nycklar. Taube äger en genial enkel- och självklarhet. Som han själv sade: ..."Det bor en femåring i mitt 70-åriga bröst" ....

... Så länge skutan kan gå, så länge hjärtat kan slå
så länge solen den glittrar på böljorna blå.
Om blott en dag eller två så håll tillgodo ändå
för det finns många som aldrig en ljusglimt kan få.
Och vem har sagt att just du kom till världen
för att få solsken och lycka på färden? ....

Inga kommentarer: