2015-12-05

Drömtydning



Det är med drömtydning som med videon. I alla fall för mig som för drömdagbok sedan urminnes tider och med dom försöker få veta mer om vad TIDEN gör med en?
Dessutom är mycket drömlikt av allt det vi klassar som realiteter och fakta. Det gäller allt från krig till sjukdommar. Men trots det så betraktar de flesta sina drömmar som sprungna ur en lägre sorts verklighet än den vakna. De flesta kastar en snabb blick på drömmarna, mer har de inte tid till. Drömmar bidrar ju varken mer eller mindre till det egna tanke- och känslolivet än vad man gör av dom. Det är med dom som med allt annat. Som man bäddar får man ligga.
För mig är drömmar livs- och tidsdikt. Ur drömmarna stiger den egna berggrunden. De utgör en av många kunskapsvägar. För kroppen och hjärnan besitter naturligtvis kunskaper som vi inte har tillgång till. På så sätter sluter drömmar cirkeln för mig, som aldrig kommer att nå fram till någon säker kunskap vare sig om det egna eller andras liv eller tillvaron i stort. I det avseendet är jag ärlig.
Visst kan jag också rabbla utbildning, intressen, inkomster, prestationer, resor, släkt och vänner - men vad betyder det? De flesta av oss kan göra barn, skaffa utbildning, bygga hus och sköta om sig och sitt. Men det i all ära. Vad betyder det då man hamnar i den situationen att skärskåda sitt förflutna för att försöka skilja sanningar från halvsanningar, fakta från inbillningar? För det kan man knappt göra. Men sånt vill ingen tala om. Jag vet. Den med tidig sädesavgång talar alltid mest och längst om vilken jäkel han är i alla avseenden.
Tänk bara på hur lätt det är att kasta sig mellan vad som hänt och händer, vad man sett och ser, tänkt och tänker och hört och hör? Hur lätt är det inte att förvandla något obekant till något "bekant"?
Drömmarna är bättre underrättade om allt detta. De utgör både sändare och mottagare. Utan dem och deras infallsvinklar blir livet glesare.
Därav min fascination inför den drömmande människan. Vare sig det rör sig om barnbarn eller fru. Och inte minst då livet tar en vändning som man är dåligt förberedd på.

Inga kommentarer: