2015-12-04

Drömmar

Drömmer jag befinner mig högt upp i ett kalt bergs- och ökenlandskap. Troligen Sinai? Luften är klar, solen gassar. Sitter på en herrcykel som i hissnande fart är på väg utför en smal och stenig får- och getstig. 
Cykelns hjul studsar, smäller mot stigens stenar. Jag har tappat kontrollen över både fart och cykel och försöker bara hålla mig kvar cykeln. Misslyckas jag .... då väntar stupet.  
Samtidigt ser jag i förbifarten - i vänstra ögonvrån - att det står två gäng golfare - ungefär 100 meter från varandra - ute på en frostbiten ( !?! ) stubbåker - jag hinner häpna över att de är klädda i varma vinterkläder - medan de lobbar golfbollar mellan sig. Bollarna stiger och faller mot skyn.
Samtidigt ser jag till min fasa att jag snabbt närmar mig två amerikaner uppflugna på var sin kamel. 
Hur ska jag undvika en våldsam kollision? Stigen är smal, farten hög och de gör ingen min av att flytta på sig. 
I sista sekunden lyckas jag styra cykeln åt vänster sida och klara mig förbi kamelerna, samtidigt som en av amerikanarna tappar någonting. Uppfattar aldrig vad det är? Kastar ett ögonkast över axeln och ser då att högt över kamelerna - stående på en utskjutande klippa befinner sig två amerikanskor. Är de kamelryttarnas fästmör? 
Äntligen börjar bergsstigen plana ut och övergå i ett långt, sugande motlut. Jag kan stiga av cykeln - helt utmattad men jävligt nöjd - och börja sakta leda den uppför backen till den lilla by där det pågår en marknad.  
Bland grönsaker och frukter ser jag plöstligt några pingviner ( !?! ) som sitter lutade mot en lervägg. En av dom är död. Återstår bara skellettet som lutats mot väggen av de ännu levande pingvinerna. Den döde pingvinens näbb pekar rakt ut i luften. Som en körriktningsvisare.  
Jag passerar pingvinerna sakta dragande på min cykel och kommer så fram till några vackra kvinnor sittande på marken säljande diverse. En av dom har lagt sig på en träkärra med stora hjul. Åsnor skriar i bakgrunden. Kvinnans knallvita tänder lyser då hon sjunger en underbart vacker, långsam ballad. 
Jag stannar, djupt berörd av kvinnan, melodin och texten som ställer den enkla frågan: ...
"Har du lämnat mig för gott? Eller kommer du tillbaka?"  

( När jag vaknar förbannar jag mig själv för att jag inte kan skriva noter. Så vacker var melodin )

Inga kommentarer: