2015-12-30

Förundran - en gudagåva



Jag har beundrat David Attenboroughs arbeten sedan 1970-talet. Dessutom har jag haft nöjet att få träffa honom i olika sammanhang. Ikväll satt jag trollbunden - stundtals förundrad, nästan tårögd - när jag såg BBCs direktsändning från London av den första delen av tre i Attenboroughs nya TV-serie om Australiens Stora Barriärrev.
Jag har varit där och dykt med sonen, men inte kände jag till sambandet mellan å ena sidan inlandsisens tillbakadragande - jorden runt - för 15 000 år sedan - och Stora Barriärrevets tillkomst? Havsvattenytans nivå steg och trängde årligen 100-tals meter in över den dåvarande australiensiska kusten. Än en gång tack David! Tänk att än en gång få vara tillbaka i Cairns och vara med på dyk längs Barriärrevet. Vilken glädje! Nästan som då jag en gång satt framme i cock-pit på Cathay Pacific under inflygningen och landningen i Cairns. Då som nu bor en femåring i mitt bröst!  

Inga kommentarer: