2011-01-08

Varför ser du ut som du gör


Varför är min mun mycket mindre än chimpansens? Och varför har dom så enormt starka läppmuskler jämfört med mina? Dom bär ju mat med läpparna? Och mina käkmuskler är så svaga, tänderna små och volymen i munhålan mycket mindre än chimpansens?

Den är bra på att klättra medan jag bra på gå? Och varför har mina armmuskler tillbakabildats till den grad? Inte kan jag svinga mig i lianer eller klättra så bra med mina långa ben? Och våra matsmältningsorgan - varför är de så annorlunda? Dom bryter ner helt annan föda än vi? Frön, blad och frukter som vi inte ens vill tugga? Och varför väger vi så mycket mer än dom?

Och honorna? Ta en spädbarns skalle. Den är så stor att ungen borde ligga 21 månader i honans livmoder istället för 9? Men om ungen låg där i 21 månader skulle den inte kunna komma ut. 9 månader är en kompromiss mellan å ena sidan hur litet ett foster kan vara för att kunna överleva, å andra sidan är Sapiens bäckenben så trångt ( för att vi rest oss upp) att ungen måste födas efter 9 månader för att överhuvudtaget kunna komma ut. Men hur hjälplös är inte ett nyfött barn jämfört med en apunge? Ändå delar vi arvsmassa till 96%. Vad hände som gjorde oss Sapiens så annorlunda?

Inga kommentarer: