2010-06-26

Egoismens natur och kultur



... Som alla framstående personligheter, vilka efter mycken kamp kommit upp på livets ärofulla platser och förvånade blicka tillbaka på de övervunna svårigheterna, så kom även X på tanken, att han stod under Guds mäktiga och speciella beskydd. Av det drog han slutsatsen att samme gud, som skyddade honom, även måste nedgöra hans fiender.

Varje människa ser blott sin regnbåge och är själv medelpunkten i den. Så även varje individ i sitt liv. Detta bländande färgspel kan icke bli synligt utan ett mörkt moln som bakgrund. Och det svarta molnet, det är »de andras» död och undergång, utan vilkas försvinnande »jag» icke existerat.

När jag vid snart nådda fyrtio år stannar ett ögonblick och ser mig tillbaka på de under vägen stupade, så ser jag ett förfärligt slagfält, och skulle med en
annan världsåskådning lätt kommit på den tanken att min ringa person stått under en guds omedelbara beskydd, och jag tror ändock icke att jag haft dystrare
erfarenheter än andra, icke upplevat större olyckor än andra ...

Inga kommentarer: