2010-06-03

Chang Kai-shek 1887 - 1975


Ju mer jag läser om och funderar över det Kina som jag sett sedan 1980-talet, dessto mer tonar till min häpnad en för mig okänd figur fram ur mitt virrvarr. Chang Kai-shek. Han som fördrevs från Kinas fastland 1949 i samband med Maos kommunistiska revolution.

Hur Chang Kai-shek dök upp? Dagens kinesiska ledare är nationalistiska diktatorer och konfucianer och det land de nu är i full färd med att bygga upp har ingenting med Mao-Tse-Tungs visioner att göra. Men väldigt mycket med Chang Kai-sheks!När Deng Xiaoping 1978 signalerade grönt för marknadsekonomin hade han inte minst Taiwan som förebild. Ön hade byggt upp ett modernt välfärdssamhälle och en stark försvarsmakt.

Bilden visar Mao och Chang skålande för fred och seger över de japanska ockupanterna! De stod enade tills Japan förklarat sig besegrat i andra världskriget, sedan bröt inbördeskriget dem emellan åter ut. Det är dags läsa om Chang Kai-shek. Historien är full av ironier. Man brukar säga att Japan och Tyskland, med tanke på den ekonomiska roll de idag spelar, trots allt vann andra världskriget. Med hänvisning till dagens Kina kanske man kan säga att Chang Kai-shek vann det kinesiska inbördeskriget?

Inga kommentarer: