2010-05-10

Masters of the Universe


Den enda historia vi upplever är vår egen tids. Filmer, böcker, dokument, samtal med äldre generationer i all ära - vår historia är vår egen tids. PBS är USAs motsvarighet till BBC. De gör dokumentärer om vår samtid. T ex en som handlar om hur det gick till för några år sedan (2007 - 2008) då USA nationaliserade sina banker. Ingen uppbygglig historia. Ingen söndagsskola. Inga ideologier kan hjälpa till att förklara vad som hände, av det enkla skälet att det inte står i mänsklig makt att förutse konsekvenserna av fattade beslut. Inte ens för de som är satta att styra. Kanske allra minst för dom? Kan någon förutse någonting överhuvudtaget? T ex Berlinmurens fall? Krigen på Balkan? Invasionen av Irak? Kinas uppsegling som världsmakt? Finans- och Greklandskrisen? När jag tittar tillbaks på min samtids historia består den av en enda lång rad av oförutsedda historiska händelser. Kristallkulor duger åt troende, vidskepliga och spåkärringar. Min är inte bättre än din, men kan inte leva utan dom? Dokumentären kan ses här. Har tittat på den några gånger. Ingen aning vad den lär mig, för det varierar från gång till gång. Detta som svar på frågan om min historiesyn?

Inga kommentarer: