2015-10-30

Drömdagbok


Sen tonåren har jag mer eller mindre regelbundet skrivit ner drömmar. Under flyg-, tåg- och bussresor. Sittande på sängkanten på hotel, i vandrarhem eller tältande i fjällvärlden. Anledningen är att drömmar både lär och upplyser mig. Jag älskar inte minst alla de ständiga överraskningar och den svåruthärdliga humor som de ständigt levererar, framväxta som de är ur mitt eget liv och leverne. Lika väl som jag kan ta till mig av vad andra säger om mig, lika väl kan jag ta till mig av vad drömmarna har att säga. På sätt och vis bidrar drömmar till att förtydliga mitt uppförande. Stämningarna i en intensiv och färgstark dröm - som den jag hade igår natt - gjorde mig sällskap under större delen av gårdagens dagslånga luffande och tecknande i skog och mark. De fick även Trangiakökets stekta falukorv och rårörda tranbär att smaka extra gott. Som man bäddar får man ligga. Även om det bara rör sig om en hängmatta i fallskärmstyg med liggunderlag för kylans skull.

Inga kommentarer: