2015-11-01

Äta eller ätas



BBCs nya stora TV-serie handlar om jakt. Jägare och jagade. Just sett det första avsnittet. Det är bara att erkänna att jag satt som hypnotiserad framför TVn. Berörd men även illa berörd. Klicka på fotot ovan så förstoras det.
Att se en Darwinfjäril använda en vindby för att först kasta ut och sen hala in ett 25 meter långt fångstnät av silke stör mig inte. Tvärtom.
Men att se en krokodil, som inte ätit på ett år, gång på gång misslyckas med att försöka dra drickande djur ner under vattenytan föder mer svårtolkade reaktioner.
David Attenborough, som läst in speakertexten, säger att serien nog är den bästa han sett. Han hopar beröm över filmarnas enastående kameraarbete och de unika sekvenser som de fångat. Många för första gången.
Som den där späckhuggare - med hjälp av tvära girar framför en kaskelott - försöker få det vågsvall som de kollektivt skapar, att få ner valhonans unge, som sökt skydd på hennes rygg, i vattnet så att de där kan angripa ungen. Knappt jag tror mina ögon. Vilken koordination och intelligens.
David Attenborough konstaterar att numer kan han inte längre resa och vara med under inspelningarna som han gjort förr. Han är ju 90 och saknar inte bara närkontakten med naturen utan även sin fru och bror. Båda döda.
- Men jag har opererat knäna. Och kan nu i alla fall gå en timme i ett sträck, säger han nyktert där han sitter i sitt "nya" hem. Han har köpt upp grannhuset, som var en pub, och nya rum har byggts om och inretts i stil. Väggarna pryds av böcker, tavlor, fossil och fotografier. Ja vad står inte att hitta i detta hem.
- Jag reser fortfarande, fortsätter han. Har varit på Stora Barriärrevet för en ny serie och ska till Argentina för en serie om dianosaurier.
Karln är 90.

Inga kommentarer: