2015-10-08

Svetlana Aleksijevitj om Putin och Ukraina

Nobelpriset i litteratur brukar vara en dödskyss. De flesta som får det är oläsbara. Den enda som jag stannat vid och läst mycket av är Mahfouz. Hans böcker förde in mig i Egypten under de år jag reste på landet.
Men med Svetlana Aleksijevitj förhåller det sig annorlunda. För mig som sedan årtionden följt den demokratiska oppositionen i det forna östeuropa, närvarat vid och hållt tal på då underjordiska konferenser  ( Charta 77 och Solidaritet ) sitter hennes böcker som gjutna. Hjälper mig ge ord på egna upplevelser, ger enskilda livsöden bakgrund och sammanhang.
Hon har aldrig vacklat i sin syn på kommunismen, Putin eller invasionen av Ukraina. Ge henne flera pris! Här hela hennes artikel om Putin och Ukraina. Nyttig läsning för de som stoltserar med att kalla sig kommunister och vurma för Putin. Nyttiga idioter och ingenting annat.

Inga kommentarer: