2010-03-31

Kina, Linné och Homeros


I Kinas tropiska regnskog fångade jag fjärilar. Så ofta tiden tillät. Men inte bara det. Gladde mig också åt deras latinska namn för de har sin egen historia. Ta den vackra Papilio Bianor. Som så många andra papilio-arter döptes den av Linné. Vilken av hans "lärljungar" (Linné hade storhetsvansinne och såg sig som religionsstiftare, trodde han själv var odödlig, ville låta sig mumifieras etc), vilken av hans lärljungar som försåg honom med just fjärilar från sydasien låter jag vara osagt. Ska kolla det. Men nu fick Linné problem. Vad skulle arterna döpas till? Eftersom Linné var inläst på klassisk antik litteratur hittade han svaren där. En av hans inspirationskällor blev ingen mindre än Homeros och skildringen av det trojanska kriget! Sånt tänkte jag också på där jag satt i regnskogen med fjärilar i handen och släckte min skönhetstörst. Jag vet ju hur det ser ut både i det som forskarna tror var Troja (besök platsen i Turkiet) och jag vet också hur det ser ut på Linnés Hammarby. Alltihop sätter fart på tankarna. Tillvarons sammanhang kan se ut hur som helst.

Inga kommentarer: