2010-03-25

Dali, Yunnan


Dalis gamla stad var en plats som även den fastnade. Spännande att röra sig i. Vattenkanalerna gick genom staden, handeln pågick för fullt, människor slet på fälten, husen var sällan högre än två våningar höga. Å ena sidan omges gamla staden av sjön Erhai, å andra sidan av tvåtusenfemhundra meter höga berg. Man gick till fots kors och tvärs genom staden utan att störas av trafik. Och under vandring i bergen njöt jag av blommande rhododendron, det finns trehundra olika arter, nya fågelsånger och sorlet av bergsbäckar.

Eftersom jag samlar på huvudbonader av asiatiska etniska grupper och stammar, de pryder väggarna i vardagsrummet, köpte jag även här på mig den vackra röd-vita huvudbonad som skymtar i filmen. Den finns i två utföranden. En för gifta resp ogifta kvinnor. Män har röda tofsar på sina. Jag skulle gärna återvända till Dali ... Det var i dessa trakter som Joseph Rock levde och arbetade. Här finns en samling av Rocks foton från Kina. De är unika. Det var Rocks skildringar i National Geographic som inspirerade James Hilton att under det både i USA och Europa mörka 1930-talet skildra en annan tid och ett annat liv. 1937 skrev han boken om Shangri-La. Den filmades sedan. Handlar om en grupp europeer som med nöd och näppe lyckas fly undan inbördeskriget i Kina. Planet kraschar sen i bergen och överlevande hamnar i en dal med namnet Shangri-la. Där finns varken brott eller sjukdom, inga krig, inga föroreningar och inga sorger. Och alla blir dessutom minst etthundra år gamla. En religiös saga med andra ord. Inte undra på att den gick hem.

Inga kommentarer: