2015-11-03

Spindlar

En känsla som jag välkomnar varje gång den gör sig påmind är förundran. Varför? Den visar hur liten hjälp jag har av det jag tror mig veta och förundran påminner också om hur liten hjälp jag har av mitt eget sätt tänka och förstå när det gäller de flesta biologiska problem. 
Undrar hur gammal man är när man börjar känna förundran? Tro inte att jag har något svar. För mig är och kommer livet att vara en gåta utan svar. Döden är inget problem utan livet.  
BBC One började i alla fall i söndags att sända en ny TV-serie, The Hunt. Om predatorernas liv och leverne. I det första programmet paraderade några klassiker, dvs geparder och krokodiler och späckhuggare. Men där fanns också en helt häpnadsväckande sekvens om en spindel som upptäcktes först 2009 på ön Madagaskar. Den döptes sen till Darwins bark spider. 
Med hjälp av luftströmmar kastar den ut upp till 25 meter långa fångstnät. Tvärs över floder. Den har anpassat sig till att utnyttja detta luftrum och saknar där konkurrenter. Här finns en längre artikel om detta djur. Och här den sekvens i The Hunt där David Attenborough skissar dess fångstmetod. 
Se den som en test. 
Kan du fortfarande förundras? 
Eller har ditt tanke- och känsloliv rostat igen? 
Går det bara i cirklar? 
Ägnar du dig bara åt ett evigt upprepande av egna åsikter? 
Springer runt i ekorrhjulet?      


Inga kommentarer: