2012-07-25

Strindbergs poetiska könsnjutningar

Inför arbetet med Hemsöborna funderar Strindberg på att åka hem till Sverige. Han skriver detta brev till en vän:

...Den rysliga tomhet som kommer att uppstå efter kvinna och barn måste genast fyllas
( S låg i skilsmässa ). Därför hjälp mig. Skaffa en ung kvinna som nyss fått barn; av tämlingen okänd fader, vilken drupit. Men en ung kvinna med höftmuskler och bröst. F d piga gör inget om hon tjänat i bättre hus och har överklassympatier, så att hon ej allierar sig med landets drängar och pigor mot mig, som räknar sig som överklass och är glad höra dit.

Ser hon bra ut dessto bättre. Ej över 25 och mån om sitt yttre och renlig. Denna ska bli min hushållerska och jag ska uppfostra hennes barn hos oss, samt lägra modern naturligtvis. Barn måste jag ha, ty utan barnskrik kan jag inte arbeta. Ett luder skulle göra samma nytta, men de har sådan trolös natur att hon skulle bli mig falsk och inte trivas i ensamheten. Bäst vore att få en fallen överklassflicka, men de jävlarna har alla tribadinstinkter och sätta bort sina barn.

Jag vill framför allt ha en kvinna med barndrifter och lust att stiga på skalan och ej sjunka. Att själv trissa till barn vill jag ej, ty illusioner i den vägen är jag nöjd på.

Inga kommentarer: