2009-10-18

Bland Chios orkidéer

Chios är en av den grekiska övärldens tvåtusen öar. Bergig och sandstränderna kantas av branta klippor. Hyrde bil och körde sen kors och tvärs över ön i en vecka i jakt på orkidéer. Här finns 86 av Europas 102. Fick hjälp av de två forskare som sedan 1980-talet kartlagt bestånden. De har märkt platser och arter med GPS så det var lätt att hitta det jag ville se. Men blommorna i all ära - de bästa stunderna var mina ensamma picnics i någon vik med vacker utsikt och getost, hembakat bröd och en slurk vin. Och den begravning jag hamnade på i en by efter att ha vandrat några timmar över bergen. Alla bybor hade samlats i och utanför kyrkan. Änkan försökte gång på gång frigöra sig och rusa fram till kistan där maken låg, men hölls tillbaka av sina döttrar. Mannen låg i kostym i en öppen kista, överkroppen omgärdad av bergsblommor. Och över dom fladdrade två fjärilar. En gripande syn. Dom som normalt fladdar över sommarängarna och pollinerar orkidéer, hade följt med in i kyrkan och gav ceremonin en dimension jag aldrig glömmer. Byn jag bodde i låg fint med vy över Homeros och grekiska fattigfiskares Egeiska hav.

Inga kommentarer: