2015-07-23

Fredrik Sjöberg: Jag kan säga vad som helst



Sommaren inbjuder till läsning. Man kan inte plocka körs-, blåbär och svamp alla dagar. Länge höll jag mig sommartid till Michael de Montaignes outtömliga böcker, eftersom jag sedan fem år tillbaks sommartid bor och arbetar i Italien så har det blivit större doser av Fredrik Sjöberg. Det är hans dråpliga humor, formuleringskonst och livsgrubbel som lockar. Fråga mig inte bara vad hans böcker handlar om? Det finns många läsarter.
Hans senaste heter "Ge upp idag, imorgon kan det vara för sent", Den är inte dålig, men jag saknar det jag varmt uppskattat i hans tidigare böcker, nämligen stora doser av självironi. Å andra sidan ska jag inte gnälla. Jag har "Flygfällan", "Russinkungen" och "Varför håller man på" att orientera och spegla mig i? Och sen alla stickspår i form av litteraturtips. Just nu roar mig Malaise ryska memoarer. Och Strindbergs novellsamling "Från Fjärdingen och Svartbäcken".
Vill ni få syn på er själva i livets villervalla så ta och ge Sjöberg en chans. Tror inte ni ångrar er? Här hans hemsida.

Inga kommentarer: