2008-10-19

Darwin i Turkiet


En sen kväll plockas jag upp av en bil. Efter en timmas irrande genom gator och gränder stannar vi framför ett luxuöst hus. Kvällsbelysningen är riktad mot dess swimmingpool. Invändigt är smaken lika påkostad som vulgär. Middagsbord och stolar med guldkant, speglar med guldram. Här håller de muslimska kreationisterna till. Sekten påminner om Knutbys. Dess ledare har fängslats och suttit inne anklagad för att ha byggt upp en organisation för att berika sig själv och för att ha omgett sig med ett eget harem. Vad som är sant och falskt är omöjligt att avgöra. Men mediakåta är de så det förslår. Jag får den intervju jag vill ha plus en hel del av det material de publicerat. Det är så stolligt att det inte liknar någonting annat jag hört eller sett. Satan styr världen, Darwin är hans främste lärjunge och Turkiet har den Store Ledare som nu har avslöjat hela Darwin-bluffen.

Sen ägnar de en god stund åt att försöka få mig att svara på frågan hur griskött egentligen smakar? Som kyckling? Eller lamm? Det är ju tabu för dom. Och varför äter jag det?

Inga kommentarer: